Er du klar for fremtiden? Det er Can-am, og med det lanserer de to helt nye motorsykler. Felles for disse er elektrisk motor.
De fleste forbinder vel Can-am med tre og firehjulinger, samt vann og snøscootere, og det med rette, for her er de store. Motorsykler er imidlertid ikke nytt for produsenten, for dette var en del av porteføljen på 70 tallet. Can-am har tro på at fremtiden er elektrisk, derfor kaster de seg nå inn i markedet, og ønsker å være med fra start.
Vi har vært i Austin i Texas, der syklene ble lansert. I 44 graders temperatur dro vi på oss kjøreutstyret, for å teste syklene både til bykjøring, på landevei og i terrengkjøring. Det var en stekende varm dag på amerikansk countryside. Men syklene ble både ladet og kjørt i flere omganger.
Puls og Orgin
Modellene Puls og Orgin, deler samme motor og batteri, men der stopper det. Mens Puls er en ren naken landeveis sykkel, er Orgin en oppreist sykkel, med mål og hjuldimensjoner som tilsier offroad. Den 47 hk sterke motoren har plenty med dreiemoment, og dette er helt linjert. Sykkelene tåler derfor å bli sammenlignet med sykler i 600 klassen.
Puls har 17 tommers hjul, og er svært lettkjørt. Jeg blir overrasket over hvor stille den går, og hvor lite vind som treffer meg, selv om dette er en ren nakensykkel. Orgin derimot har klassiske offroad-dimensjoner. 18 tommers hjul bak, og 21 foran. Høy bakkeklaring og lang fjæringsvei. Sittestillingen er høyreist, og setehøyden selvsagt ganske mye høyere en Puls.
Veskekjølt batteri
Can-am har valgt å satse på et veskekjølt batteri. Dette gir flere fordeler, som raskere ladning, lengre levetid, samt at batteriet fungerer bedre under ulike temperaturforhold. Mens det kan ta lang tid før et u-kjølt batteri tar ladning, skal disse batteriene ta full ladning umiddelbart. Kapasiteten er på 8,9 kwh, og landingen er på 6,6 kw, noe som skal løfte batteriet fra 20 – 80% på ca. 50 min. Fult batteri gir Puls en kjørelengde på 130 – 160 km, mens Orgin har 115 – 145 km. Syklene har både passiv og aktiv regenerering. Med passiv menes at den lader når du slipper gassen og triller. Aktiv regenerering aktiveres ved at du vrir gasshåndtaket fremover. Dette gir regenerering som er tre ganger høyere.
Hvem er kundene?
Hvem er så disse motorsyklene for. Can-am er nok helt klar over at ikke disse syklene vil kunne erstatte tradisjonell motorsykkelkjøring, der man kanskje kjører mellom 300 og 500 km på en dag. De tror at disse motorsyklistene bruker på en helt annen måte. Denne er perfekt til hverdagskjøringen frem og tilbake på jobb. I tillegg vil den fungere helt supert om du vil ta deg en liten kjøretur på kvelden eller i helgen. Can-am tror at kjøperne av disse motorsyklistene er forholdsvis unge, og mange av dem etablert med El-bil.
Kjøreopplevelsene og alle andre detaljer rundt sykkelen, kan du lese om i Mc-avisa / Bike senere utpå høsten.