Yamaha har tidligere gått ut med at de mener alvor med en satsing på el-drift. Hittil har vi ikke sett noen produksjonsklare modeller, bare to versjoner av konseptmodellen PES.
Disse er vist i både landeveis- og offroadutførsel, men nå kompletterer Yamaha dem med en tohjulsdreven versjon.
Dette er ikke første gang Yamaha tester AWD på en av sine tohjulinger. Mange husker kanskje samarbeidet med Öhlins for noen år tilbake som resulterte i hydraulisk tohjulsdrift for både sportssykkelen YZF-R1 og cross/enduromodellen YZ.
Hos PES2, som det seneste el-konseptet kalles, handler det isteden om en ny el-motor som er plassert i motorsykkelens forhjulsnav. Vekten oppgis til overraskende lave 130 kilo, og dette får oss til å undres om kapasiteten hos batteripakken holder til lengre turer.
Mer informasjon om Yamahas kommende el-modeller får du når Tokyo Motor Show går av stabelen i slutten av oktober.
Hva tror du om kombinasjonen av el-motor og tohjulsdrift?
Foto: Yamaha