Allerede ved første blikk blir det klart hvilken modell Yamaha XV 950, også kalt Bolt, er ment å skulle konkurrere med. Yamahas nye customsykkel minner sterkt om Harley-Davidson Sportster med høyt plassert og dråpeformet tank, moderat gaffelvinkel, lav sal og et veloverveid utvalg av styling-tilbehør.
Motor og gir jobber som de skal.
Kronen på verket er en luftkjølt V-twin med 942-kubikk – litt større enn 883-kubikkeren som sitter i Harleys Sportster-lillebror. For å skape den riktige følelsen har Yamaha valgt ikke å utstyre V-twinnen med balanseaksel, og motoren sitter montert i rammen. Girkassen har fem trinn, og sekundærdriften skjer med rem.
XV 950 starter med en litt ujevn knatring, og vibrasjonene formidles til føreren på helt riktig måte. Clutchen jobber lett, akkurat som girkassen, og sykkelen triller mykt av gårde. Alt føles akkurat som det skal. V-twinnen svarer mildt og drar rent fra tomgang.
Den kjøreklare vekten ligger på 247 kilo, men til tross for dette føles den ikke tung. Salhøyden på lave 690 millimeter gjør også at den vil passe kortere førere helt utmerket.
Enkel og grei instrumentering, effektive bremser og tilstrekkelige kjøreegenskaper for modelltypen.
Med mine 185 centimeter er kjørestillingen ok, men det hadde vært fint med mer plass til beina. Clutch- og bremsehendler er ikke justerbare, og selv om alle andre brytere og instrumenter er funksjonelle, føles de litt billige. Den runde og digitale instrumenteringen er pen, og i tillegg til speedometer får du to tripptellere og klokke. Det finnes ingen turteller, men vi savner det ikke heller. Motoren forteller klart og tydelig når det er på tide å gire opp. Kjøreegenskapene er tilstrekkelige for sykkeltypen. Nedleggsvinkelen er dog noe begrenset, og fothvilerne kan skrape i asfalten allerede i lav hastighet. Den kortslagete bakfjæringen lærer deg å styre unna ujevnheter i veibanen, men forgaffelen holder mål.
Bremsene er relativt effektive, og følelsen er bra. Forbremsen krever dog uventet mye krefter, men samtlige norsksolgte modeller har ABS som standard (prøvekjøringseksemplaret manglet dette).
Passer best uten passasjer, du kan lett fikse på fasongen.
XV 950 har plass til passasjer, men det er likevel tydelig at Bolt passer best som solosykkel. Yamaha har også forstått at customeiere ofte vil bygge om syklene sine. Derfor er tilbudet av originaltilbehør stort, og XV 950 skaper også glede på tilbehørsmarkedet.
I det store og hele er nye XV 950 en trivelig og lettkjørt sykkel som trives best inne i byen eller langs landeveien. At du selv kan fikse på fasongen på en enkel måte gir også pluss i margen.
Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 3 2014.
Tekst Petri Suuronen Foto Valtteri Nygren