Høres Yamahas beslutning om å droppe R1 i Europa etter 2025 ut som dødsstøtet for superbikes i vår verdensdel? Hvor bisart det enn kan høres ut, spesielt for dem som er flasket på Blade, GSX-R, R1 og lignende, kan det faktisk være nær sannheten. Harde fakta forteller: Det er lenge siden Suzuki Europe kasserte hele GSX-R-familien sin, 600, 750 og, i 2022, den kortvarige GSX-R1000. Delvis fordi de ikke klarte å møte gjeldende EU-regler (750’ene 2017) EU4, 1000 kubikk 2021 EU5), men mest fordi de solgte så få at det ikke var økonomisk forsvarlig å oppgradere dem. Nå gjør Yamaha det samme. Etter gjeldende deadline for Euro 5+ – utgangen av 2025 – vil R1 ikke bli ytterligere oppgradert. Noen som er villig til å vedde imot at Kawasaki blir neste?
Jamen, sier du – hva med BMW og Ducati? Poenget er at de er i det som oppfattes som et premiumsegment og salgstallene deres er i en helt annen liga, altså økonomisk forsvarlig.
Sånn er det og for det kan man være lei seg eller glad – avhengig av preferanser…
Men selvfølgelig – ting kan skje som snur denne beslutningen på hodet.