Yamaha Automated Manual Transmission (Y-AMT)

Automatgir finner veien til motorsykkel i større og større grad – nå også Yamaha med sitt Y-.AMT system

Pressemelding fra Yamaha – forkortet av plasshensyn

Yamaha Automated Manual Transmission (Y-AMT) markerer starten på en ny æra for Yamaha, og introduserer en avansert girskifteteknologi som gir en ny dimensjon til sportslig kjøring. Y-AMT gjør det mulig for føreren å ha fullt fokus på de sportslige kjøreegenskapene til sykkelen. Dette gjøres ved å levere lineære girskift og den mest engasjerende kjøreopplevelsen med en smidig, fingerbetjent manuell giring, eller helautomatisk giring med to moduser. Hendene et av de mest taktile og kraftige verktøyene menneskekroppen har, og girskift for hånd er raskere og krever mindre betenkningstid enn fot/hånd kombinasjonen. Føreren kan dermed ha fokus på gass- og bremsekontroll, nedleggsvinkel, kroppsposisjon og veigrep. Derfor er det ikke girpedal på Y-AMT-modeller. Y-AMT-systemet gir et valg mellom et fingerbetjent manuelt girskift, «MT» eller den helautomatiske «AT».

MT gir raske og presise girskift med et knappetrykk, uten å måtte betjene en clutchhendel manuelt. Girskiftene styres med pekefingeren og tommelen, via to fingerspaker – en pluss-spak for oppgiringer og en minus-spak for nedgiring. For bedre kontroll ved sportsligere kjøring, kan plusspaken også dras for oppgiring, og skyves for nedgiring kun med bruk av pekefingeren. Spakens størrelse, posisjon og utslag er designet for bruk med hansker og betyr at bare et minimum av fingerbevegelser er nødvendig for å utføre girskift. Clutchaktiveringen er svært progressiv, og gir føreren helt naturlig flyt i alle hastigheter.

Med helautomatisk girkasse (AT) kan føreren velge mellom to programmer som enkelt velges via en dedikert tommelbetjent «modus»-knapp. For en aktiv tur på favorittveien velges «D +», som girer høyere opp i turtallsregisteret og gir en mer dynamisk kjøring. Førere som pendler eller kjører lange strekk på motorvei kan velge «D»-modus, som gir en mykere giropplevelse, samtidig som turtallet holdes lavt. Dette er for å maksimere tryggheten ved lav hastighet, bykjøring og manøvrering. Føreren kan velge å gire manuelt når som helst også i AT-modus, ved ganske enkelt å bruke fingerspakene.

Y-AMT-systemet er den mest sportslige løsningen i tohjulssegmentet, og gir et innovativt alternativ
for neste generasjon motorsyklister som ønsker dynamikken og ytelsen til en manuell girkasse, samtidig som de får bekvemmeligheten til en helautomatisk girkasse. Y-AMT bruker to elektriske tyrekomponenter for å håndtere funksjonene som tradisjonelt utføres av førerens venstre hånd og fot. Systemet veier bare 2,8 kg og er designet for å være en slank og lett installasjon. Sammen med Yamahas «ride-by-wire» gasskontrollsystem (YCC-T), valgbare ride moduser og cruisekontroll funksjoner, kan en Y-AMT-utstyrt motorsykkel konfigureres for alle typer kjøring.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser