– Motormiljøet er fragmentert, med mange klubber som slåss om medlemmene. Samtidig står mange entusiaster utenfor klubbmiljøet. Nå lager vi et møtested der alle er velkomne, uttaler generalsekretær Børre Skiaker i KNA, Kongelig Norsk Automobilklub, i pressemeldingen BIKE har mottatt.
KNA og Norsk Veteranvogn Klubb (NVK) har gått sammen om å kjøpe Tyrigrava ved Gamle Mossevei i Oppegård kommune. Den gamle veikroa har i mer enn 70 år vært et kjent og kjært møtested for både motorsykkel- og bilmiljøet.
– Folk fra hele landet har følelser for dette stedet. Mange har hatt Tyrigrava som et fast stoppested på vei til Oslo. Her satt hele familien og spiste middag, forteller styreleder Ola Kleiven i NVK.
Tyrigrava lenge vært for et ikon å regne for motorfolket, med faste ukentlige treff.
– Bilfolket møtes tirsdag kveld, motorsykkelfolket møtes onsdag kveld. Disse treffene skal få fortsette, og vi ønsker å dyrke og styrke dem, sier KNAs president Finn Eirik Eilertsen.
Skal restaureres i funkisstil
Tyrigrava var skysstasjon fra slutten av 1800-tallet. Etter en brann tidlig på 1900-tallet ble den nåværende bygningen reist i 1932. Nå skal den nedslitte kroa restaureres og stråle som i glansdagene.
– Bygget vil bli tilbakeført til sin opprinnelige funkis-stil, på samme måte som Ingierstrand Bad og Ekebergrestauranten ble restaurert med stor suksess. Det handler om å ivareta kulturhistorie, samtidig som stedet skal fylles med liv og aktivitet, sier Børre Skiaker.
Satser på utleie
I dag holder et kunstnerfellesskap til i Tyrigrava, som frem til i fjor var eid av Oppegård kommune. I 2021 flytter KNA og NVK inn, med henholdsvis hovedkontor og klubblokale, og de ønsker å gjøre det lettere for motorklubber å leie eiendommen.
– I tillegg ønsker vi å tilrettelegge for bedrifter som ønsker en møteplass med en særegen atmosfære. Det kan være et bra sted for bil- og motorsykkelimportører å ha produktlanseringer eller for bedrifter å ha seminarer, i idylliske omgivelser ved Gjersjøen, sier Børre Skiaker.
Motorfolket er viktigst
De nye eierne er forberedt på at enkelte i motormiljøet kan reagere på at driften nå blir mer kommersiell enn før.
– Mange føler at de har eierskap i Tyrigrava. Men for å kunne drive en såpass stor bygning, trenger vi kommersiell drift også. Det ene skal ikke gå på bekostning av det andre. Vi støter ikke ut noen, men tilfører ny aktivitet, sier Skiaker.
Signalene i miljøet har hittil vært udelt positive.
– Kongstanken bak kjøpet og oppussingen er å gjøre eiendommen tilgjengelig for miljøet. Endelig kommer Tyrigrava tilbake til de motorinteresserte, sier Børre Skiaker i KNA.