Hvordan oppleves 195 hestekrefter på en 188 kilo tung motorsykkel?
– Raskt, men ikke skremmende. 1199 har ikke den brutale kraften man følte hos 1198. Faktisk oppleves motorkraften som en 848 opp til 8500 omdrininger, men til gjengjeld drar 1199 som en Superbike hele veien opp til fuel cut. Folk med erfaring fra store Ducatier må venne seg til å kjøre på lavere gir, men den mer turtallssultne karakteren passer godt til førere som tidligere har kjørt firsylindrede maskiner.
Hvordan er monocoque-rammen som har fått så mye kritikk i MotoGP – er det vanskelig å få følelse fra forhjulet?
– Nei. 1199 er uten tvil Ducatis mest kvikkstyrte gatemotorsykkel noen sinne og med de standardmonterte Pirelli Diablo Supercorsa-dekkene kommuniserer fronten klokkeklart. Derimot føles ikke 1199 Panigale helt like stabil som 1198 ved hard innbremsning fra høy fart.
Støtdemperen på venstre side da, sitter ikke den i veien?
– Det ser sånn ut, men jeg merket ingenting til den. Kjørestillingen er faktisk overraskende komfortabel når man tenker på at dette er en ekstremt sportslig innrettet motorsykkel.
Har Ducati bygd klassens raskeste motorsykkel?
– Det får tiden vise når vi har hatt den i test mot alle konkurrentene. Men jeg kan si så mye som at det ser veldig lovende ut.
Hva er dine meninger om Ducati 1199 Panigale?