Det er klart for Mc-avisas årlige testnummer, og i den forbindelse har vi testet Hondas nye Transalp, som har vært borte fra markedet i over ti år. Sliteren som fikk legendestatus og sine mange tilhengere over hele verden.
Skrevet av: Kyrre Hagen
Den nye utgaven er umiskjennelig en Transalp. Linjene fra de tidligere modellene er gjenkjennbare. Det slår meg med en gang hvor slank og atletisk den ser ut. Det er ikke bare utseende som skiller 750én fra tidligere generasjoner. V-twin motoren er erstattet med en åtteventils parallell-twin som leverer 92 hk og 75 Nm. Den er kompakt og lett. En 270 graders veivaksel og ujevn tenningsrekkefølge sørger for at motoren får egen karakter. Eksostonene er finjusterte for behagelig vellyd ved lavt turtall, mens lydbildet preges av mer snerr når turtallet økes.
Vi i Mc-avisa har ventet spent på denne nye modellen, og hentet den ut hos Kellox dagen etter at de hadde mottatt den. Vi tok den ut på en ekspedisjon som varierte 50/50 mellom grusveier og asfalt. Akkurat det denne modellen er laget for.
Sykkelen har kvaliteter langt utover det jeg hadde håpet på. Når jeg kan kaster sykkelen gjennom sving etter sving på en smal asfaltvei er jeg lykkelig. Motoren på Transalpen er en herlig overraskelse. Kraft, motorbrems, traction og ABS ER definert i fire standard kjøremoduser. Disse er fast definerte, men i tillegg finnes et USER MODE, der du kan gå inn og gjøre endringer på alle disse fire parameterne. En hjelpe-/slureclutch gjør at clutch-hendelen er lett å bruke, samt at giringer opp går enklere. Den hindrer dessuten at bakhjulet låses ved hard bremsing og ved raske nedgiringer. Kjørestillingen er god både til turkjøring og aktiv kjøring. Motoren er kvikk, og langt over hva jeg forventet. Svingegenskapene er skarpe, sykkelen kjennes stabil og nøytral på slettene. Bremsene fungere bra og er enkle å dosere. som skal passe lommeboka til mange.
Sykkelen har et «GRAVEL»-kjøreprogram, som vil gjøre gruskjøring ganske udramatisk. Kommer du ut i utfordrende terreng har dette kjøreprogrammet for mye traction aktivert. For erfarne gruskjørere blir derfor prosessene med å få slått av traction-kontrollen unødvendig omstendelig. Dette kan nemlig kun gjøres i «USER MODE». Demperen fulgte underlagene bra, og sykkelen kjentes «lett» ut med passe motorkraft. Skal du legge skikkelige sladder velger du full motorkraft, ønsker du mykere akselerasjoner reduserer du dette.
At den nye Transalpén vil være riktig turkameraten til veldig mange motorsyklister er jeg lite i tvil om. Etter fire dager på denne sykkelen var jeg skikkelig betatt, og kunne gjerne kjørt den hele sommeren. En utfyllende artikkel om den nye Transalpen leser du i «Testnummeret» MC-avisa TEST nr 6-2023.
SPESIFIKASJONER:
Sylindervolum: 755 cc.
Effekt: 91.8 hk
Forbruk: 0.44 l/mil
Sittehøyde: 850 mm.
Omdreininger ved maks ytelse: 91,8 hk / 9500 omdr.
Maks dreiemoment: 75 Nm / 7250 omdr.
Motortype: Væskekjølt 4-takts, 8-ventils parallelltwin
Antall gir: 6
Bensintank: 16.9
Bremser foran: 310 mm dobbel, tostemplet kaliper
Bremser bak: 256 mm, enstemplet kaliper
Demping foran: Showa 43mm SFF-CA USD. 200 mm vandringsvei
Høyde: 1450
Lengde: 2325 mm
Bredde: 838 mm
Demping bak: Showa monoshock, Pro-Link, 190 mm vandringsvei
Vekt: 208 kg
Dekk foran: 90/90-R21 M/C 54H
Fargealternativer:Mat Ballistic Black Metal, Mat Iridium Gray Metallic, Ross White Tricolour