Da Ducati sendte ut pressemeldingen om den nye Multistradaen, avslørte de ikke nevneverdig om motoren. Vi var derfor spent på om Magnus hadde noe juicy å fortelle om den, etter prøvekjøringen i Bilbao i Spania.
Hva har egentlig skjedd med motoren?
– Ducati har nå satt inn doble tennplugger, samt at de har endret vinkelen på injektorene. Softwaren til tractionkontrollen er oppdatert, og det skal gi motoren en mykere gange og lavere forbruk. Ut fra prøvekjøringen virker det bra. Forskjellen merkes, motoren går merkbart roligere.
Den store nyheten er jo likevel DSS, Ducati Skyhook Suspension. Hva er det, og hvordan virker det?
– Systemet jobber med dempingen både foran og bak. Alt ettersom hvilket kjøreprogram som er valgt, justerer den også forspenningen. Du merker at systemet jobber, men det forstyrrer ikke. Systemet er integrert med ABS, og de samarbeider for å gjøre nedbremsingen optimal. Spesielt skal det gi positive utslag på «dårlig» underlag.
Les mer om den oppdaterte Multistradaen i Bike nr 10, ute 25. oktober.