Nei, det er ikke til å unngå å være litt småstolt nå. For det er sannelig ikke mange journalister som har fått prøvekjøre denne spennende modellen. Vi vet om en kar i USA…
Det gikk rykter om at importøren, Cross senteret Snellingen, hadde fått inn en av de to TR-modellene. Nemlig Strada. Så da var det jo helt naturlig å elge seg innpå og mase litt.
På med hjelm, jakke og hansker, og tut og kjør!
En "fornuftig" sykkel?
Ved å lese specs, se på bilder, og skumme hva andre har ment og trodd om denne sykkelen på forhånd, er det nærliggende å sammenligne Strada med f.eks. fetteren BMW F 700 GS som vi testet for noen uker siden. Greit, BMW`n stiller jo med twin, kontra endunkeren som sitter i Husqvarnaen. Men man kan vel se for seg at disse tiltaler noenlunde samme kjøpegruppe. -Lettkjørt, passe rent og litt futuristisk design, og muligheter for å bygge på med alt av vesker og lignende. Altså en hyggelig kamerat som passer "køsnikerne" som liker en naken og ukomplisert sykkel, men med utviklingsmuligheter etter eget ønske. En allrounder rett og slett.
Ikke akkurat en "hooligan", kanskje?
Men ut på veien, litt gla`gassing ut av første rundkjøring, og forhjulet vil opp…
Beklageligvis kom man til å legge inn et gir eller to til før det falt ned igjen. Har du sett! Må innrømme at dette kom som en smule overraskelse.
Det første som falt inn i hodet var "Jammen dette er jo sånn man koste seg med de første XT/XL 600`ne vi herjet rundt med i hine hårde dager!" Disse var jo egentlig ikke annet enn bøllete offroadinspirerte veisykler, og ble brukt deretter. Snart ble "offroaderne" tyngre og tyngre, og lavere. Moroa forsvant.
Selvfølgelig kom etterhvert supermotardene.
Men her slenger jeg inn en liten brannfakkel: Kanskje denne Stradaen passer bedre for mange enn en SM?
BMW-gener
Motoren er en videreutvikling av BMW G 650 GS`s behagelige motor. Men her har man skremt den opp fra 48 til 58hk. ved 7250 rpm. Dette ved omfattende arbeid med elektronikk(Magneti Marinelli), kam, og det meste. Det har blitt en helt annen opplevelse.
Strada veier inn til 168 kg. tørr/186 kg. med alt. Men føles enda lettere. De to modellene, Strada og Terra, leveres også i en 48hk-utførelse. Dette for å passe til den nye mellomklassen
Nå skal det sies at vi prater om en snau times prøvekjøring her. Men området var nok det denne sykkelen er beregnet for. Nemlig tett trafikk, korte motorveietapper og svingete småveier. På motorvei sitter man behagelig oppreist med god oversikt og alt føles helt greit til "noe" over 100 km/t. I høy hastighet kjenner man at det er snakk om en kåpeløs og smal sykkel. Men så er det vel ikke lange kjedelig motorveietapper slike sykler er lagd for.
Det må innrømmes at det ble noen småharde innbremsinger inn mot svinger, rundkjøringer som ble gjennomført noget aktivt, og ganske agressiv tråkling gjennom rushtrafikken.
Og dønn subjektivt etter en kort prøvekjøring, må det innrømmes at det var usedvanlig moro!
Tidligere nevnte BMW F 700 GS føltes kjapp og enkel å manøvrere da vi kjørte den for neste nummer av Bike.
Denne Huskyen er på grensen til latterlig lettkjørt. Og den sier ikke nei til noe så politisk ukorrekt som litt bakhjulsdrag ut av lyskryssene.
ABS`n som følger med fungerer også bra.
Tja, hva skal man konkludere med?
Dette er jo selvfølgelig en så fersk modell at man egentlig hadde trengt en lengre test for å finne ut av eventuelle barnesykdommer, etc.
Den kan virke "enkel" når man ser at gaffelen kun har returjustering. Men bak kan man leke seg med både komp og retur på Sachs-demperen. Sittestillingen er helt passe oppreist. Setet kan føles litt hardt ved første nedsenkning, men det glemmer man etter få hundre meter. Det er litt bredere enn på mer hardcore SM`r, men ikke verre enn at man beveger seg uanstrengt og har god kontakt der man skal ha det.
De to pottene som er lagt høyt, gir en koselig lyd. Her lengter man litt etter mer åpne greier. Noe Husqvarna lover skal bli tilgjengelig rimelig kjapt.
Stradaen er som nevnt overraskende leken. Morsom, rett og slett.
Og det er mulig at Husqvarna her har kommet frem til det som kan være det ypperste salgsargumentet i dagens økonomiske situasjon nedover i Europa:
Den er billig! Her i Norge kommer den til å ligge på snaue 105.000,-
PS: Sykkelen som ble kjørt i går ble solgt da vi var der. Eieren planlegger å bruke den gjennom vinteren. Her skal piggdekk på, og det skal pendles hver dag. Dette kan det hende vi kommer tilbake til.
At han godkjente prøvekjøring etter å ha møtt Bikes utskremte representant ansikt til ansikt sier litt om ro i sjela…