Siden RSV4 ble lansert, har denne vært en svært fin maskin med et førsteklasses chassis. Med den nye motoren på over 200 hestekrefter har Aprilia nå også effekt nok til å ta opp kampen med motormonstre som blant annet BMW S 1000 RR.
Grunnen til at Aprilia satstet hardt på motoren er enkel. For å kunne være konkurransedyktig i Superstock 1000, enkelt forklart en supportklasse til Superbike, måtte RSV4 få opp effekten i originalutførsel, siden regelverket om hva som kan modifiseres i Superstock er ganske restriktivt. Og satsingen virker å ha gitt resultater, for på Assen for bare et par dager siden tok Aprilia seieren foran et knippe Ducati Panigale 1199 R.
– Det er en helt fantastisk sykkel, forteller en nesten poetisk sjefredaktør. – Merkbart mer effekt på topp, samtidig som den utrolig fine kjørbarheten og følsomheten vi satte pris på hos tidligere årsmodeller fortsatt finnes der, om mulig enda bedre.
Aprilia valgte å legge lanseringen til italienske Misano, en bane som i vinter fikk helt nytt dekke, og der den varierende banelayouten passer utmerket for en superbike som krever både effekt og smidighet.
– Banen er som en drøm, fortsetter Magnus. – Skikkelig bra grep, og en overflate glattere enn et dansegulv. Det er vanskelig å forestille seg en bedre form for banekjøring enn å få anledning til å få låne en helt ny superbike på en bane som denne. En svært bra dag på jobben!
Prøvekjøringen av Aprilia RSV4 kan du lese allerede i Bike nummer 6. Men hvordan vil Apriliaen klare seg mot konkurrentene i klassen?
– Vi kjører en test mellom Aprilia RSV4, BMW S 1000 RR, Yamaha R1 og Ducati 1299 Panigale allerede i slutten av april, på Mantorp Park, sier Magnus Wallner. – Det kommer til å bli steinhardt, og Mantorp er en av få svenske baner der høy effekt virkelig spiller en rolle. Men det skulle ikke forbause meg om RSV4 også blir en hvass konkurrent i 2015; så bra er den.