Du kan lese prøvekjøringen av nye Hayabusa 1300 i Bike nummer 10 som er i salg fra 25. oktober.
– Dette er helt sinnsykt, utbrøt Morten da han kom tilbake fra kjøringen. Gliset så ut til å ha låst seg fast i ansiktet hans. Han rapporterer om en motorsykkel med en kraft han aldri trodde var mulig, og om et chassis som har superbike-kvaliteter.
– Inntrykket er sterkt. Denne prøvekjøringen smyger seg elegant inn på min private topp 5-liste over store motorsykkelopplevelser. På landeveien er det bare de første milene med fersk motorsykkelsertifikat og ny sykkel og kjøringen med Hayabusa i 1999 som kan måle seg. På bane har jeg to opplevelser som også kan måle seg: Superbikene Yamaha R1 til Oddgeir Havnen og Suzuki GSX-R1000 til Thorleif Netland.
– Jeg visste at Suzuki har laget en god motorsykkel. Men dette er helt rått. Folk må gjerne si hva de vil om designet, og det lov å ha ulik smak. Jeg synes den er akkurat så innovativ som en slik sykkel skal være. V-Max hadde ikke fått kultstatusen den har hvis den så ut som øvrigheten. Det samme gjelder Hayabusa som kom ut i 1999.
Men det er ikke designet som gjør Hayabusa til det den er. Det er motor, chassis og hele den geniale konstruksjonen som bidrar til at dette er noe av de definitivt beste som er laget på to hjul.