Mandag kveld hadde Husqvarna verdenslansering av sine nye 2020 enduro modeller. Arrangementet fant sted i Jämsä i Finland og Bike hadde selvfølgelig en journalist på plass, denne gang unge Anette Veggeberg. De nye Qvarnene er utrolig lekre med sitt hovedsaklig hvite design,nye plastdeler og en flott blå ramme. Årets modellutvalg er som følger:
Totaktere TE 150i, TE 250i og TE 300i.
Firtaktere FE 250, FE 350, FE 450 og FE 501.
Felles nyheter for alle modellene i år er:
-Ny og stivere ramme
-Ny 250 gram lettere og 50 millimeter lengre bakramme, som vanligt i karbonfiberkompositt
-Oppdatert WP XPLOR framgaffel med ny «mellomventil» og ny setting
-Oppdatert WP XACT bakdemper med nytt hovedstempel og ny setting
-Ny link som senker setehøyden 10 millimeter
-Nye eksosanlegg, «korrugert stål» på TE 250/300 og tredelt system på firtakterne
-Radiatorene er plassert 12 mm lenger ned
Motormessig har 250/300 fått ny software til innsprøytningen som, sammen med en ny lufttrykksensor, raskere tilpasser seg endringer i utvendig lufttrykk – for eksempel når man kjører i terreng med store høydeforskjeller. Alle firetaktere har fått økt kompresjon og nytt throttlehus med ny plassering på dysen for mer effektiv forstøving av det innsprøytede drivstoffet. Motorene har også mistet en del vekt, hele 800 gram på 450/501!
Enkelte kranglevorne hevder at Husqvarna bara er ”hvite KTM” men faktum er att Husqvarnaene skiller seg ut på ganske mange punkter.
Det dreier blant annet om:
-Bakfjæring med link i stedet for direkte montert demper
-Bremsekaliper fra Magura i stedet for Brembo
-Bremseskiver fra GSK i stedet for Galfer
-Hovedsylinbder til brems og clutch fra Magura i stedet for Brembo
-Kjølevifte fabrikkmontert på firetaktene
-Map switch og traction control er standard
-Justerbart fjærforspenn foran
-CNC maskinert gaffelbro
-Styre fra Pro Taper, Neken på KTM
-Dekk, Metzeler 6 Days Extreme. Maxxis på KTM
-Bakrammen i karbonfiberkompositt, aluminium på KTM
Husqvarnas 2020 enduroprogram vil være hos din forhandler fra slutten av juni.