Det er ingen overdrivelse å si at Aprilias nye RS660 stjal oppmerksomheten på fabrikkens stand på EICMA og derfor var det ikke mange som la merke til det som skjulte seg på standen. Inni en firkantet boks av klar plast, under en mengde fake vegetasjon, sto det mange tror er en ny mellomvekt adventure sykkel. Kanskje….
Hvorfor adventure? Navnet Tuareg indikerer noe, det samme gjør et 21″ framhjul med knastdekk og det faktum at de valgte å pakke inn mysteriet i mengder av fake løvverk. OK, hvorfor en 660? Logisk: Mellomvekt er på full fart fram, også i adventuresektoren, og Aprilia har nettopp tatt fram en herlig twinmotor som, i nedtunet tilstand, burde gi rundt 90 hester så hvorfor ikke bruke den? Adventuresektoren er også lukrativ – bare spør KTM, BMW, Yamaha og Honda. Derfor er det et logisk skritt for Aprilia. Men – nå er ikke fabrikken verdensberømt for sine offroad eller adventuremaskiner og de møter ganske heftig konkurranse fra veteraner i sektoren: KTM 790 Adventure og Yamaha Tenere 700. Men, dersom en Tuareg med 660 twin og 90 hester lanseres for 2021 burde den være konkurransedyktig. Derfor- basert på hva som skulte seg i boksen – er det rimelig å tro at det kommer en mellomvekter med fagverksramme, eikehjul og 660 motor fra Aprilia i ganske nær framtid.