En av redaksjonens favoritter har i flere år vært Aprilia V4R, eller Tuono, som er navnet den lyder best. Et utsøkt chassis og en herlig motor, samt en mengde detaljer å fortape seg i – historiens peneste standardsvingarm, for bare å nevne noe – har gjort det lett å se bort fra i overkant stort bensinforbuk og et relativt smalt bruksområde.
Nå lanserer Aprilia Tuono i 1100-versjon, samt i Factory-utførsel. Factory betyr på Aprilia-språk at den har mer av alt i form av bremser, fjæring og så videre.
Den nye motoren er på 1077 kubikk mot tidligere 999,6, takket være fire millimeter større boring, 81 x 52,3 millimeter mot tidligere 78 x 52,3. Dette innebærer at effekten er økt med fem hestekrefter til 175. Maks effekt leveres nå 500 rpm tidligere enn før, ved 11000 rpm. Det på gaten enda mer interessante momentet er økt fra 111,5 til hele 120 newtonmeter, og dette leveres ved 9000 rpm – også her 500 rpm tidligere enn før. 1100-utgaven gir 20 hester mer enn den gamle tusenkubikkeren ved 8000 rpm. Andre modifiseringer er 400 gram lettere råder, og at veivhuset er både lettere og sterkere. Det handler imidlertid fortsatt om en 65-graders V4, og det er vi takknemlige for – triveligere motorlyd skal en lete lenge etter.
Chassisgeometrien er skjerpet med seks millimeter lenger svingarm og brattere gaffelvinkel – 24,7 mot tidligere 25,1 grader. Dette har igjen ført til at forspranget er redusert fra 107,4 til 99,7 millimeter. Det gir igjen en kvikkere styring, og Tuono har fått et smalere styre for bedre ergonomi. Og når vi snakker om ergonomi – salen er nå mer komfortabel (og 15 mm lavere), og den reviderte toppkåpen skal lede luften bedre bort enn den gamle.
Aprilias streetfighter finnes nå i to utførsler, V4 1100 RR og V4 1100 Factory. Begge har Aprilias fullmatede aPRC-pakke med traction control, wheelie control, race-ABS og launch control og quick shifter. Dessuten har Tuono fått PMP – Piaggio Multimedia Platform, og dette innebærer at du via en smartphoneapp kan koble deg opp til sykkelen og lese av alle mulige og umulige verdier du ikke visste at du trengte før nå.
RR-versjonen har fullt justerbare fjæringskomponenter fra Sachs, og Factory har ditto fra Öhlins (inklusive styredemper). Øvrige komponenter deles mellom modellene, og den eneste forskjellen i hardware ellers virker å være at Factory har lettere bremseskiver. Både bremsekalipere (Brembo M4.32) og felgene er de samme.