SPS AS har nå blitt ny distributør for Dunlop MC-dekk i Norge!
For noen uker siden tok Triumph et stort skritt i utviklingen av sin Moto2-motor for 2019. Testfører Julian Simon, som blant annet vant VM i 125-klassen i 2009, presset da motoren i et prototype-chassis på Aragon-banen i Spania.
Motoren er en racingtilpasset versjon av den man finner i den seneste Street Triple 765. Basis er den lovpriste motoren fra Daytona 675R, som har tatt flere seire på Isle of Man og i britisk Supersport-sammenheng.
Her er noen av modifiseringene som skiller Moto2-motoren fra den du finner hos årets versjon av Street Triple RS:
Modifisert topplokk med reviderte innsugs- og eksosporter for optimal flyt
Titanventiler og stivere ventilfjærer for et høyere turtall
Laveffekts Racegenerator for mindre effekttap
Lenger utveksling på førstegiret
Racing-utviklet slureclutch som vil være justerbar
Spesifikk race-ECU som utvikles sammen med Magneti Marelli
Reviderte sidekåper for et mer kompakt motorformat
Revidert oljetrau for høyere bakkeklaring
Generelt sett er racingversjonen av motoren utviklet for at den skal puste mer fritt og være litt mer turtallsvillig enn produksjonsmotoren.
Det vil ikke bli lett for britene å matche driftssikkerheten hos forgjengeren. Enhets-motoren som Triumph skal erstatte i Moto2 til 2019, er den seiglivede kraftkilden som opprinnelig ble utviklet til CBR 600RR, som nå er utgått av produksjon.