Triumphs test av Moto2-motoren

For noen uker siden tok Triumph et stort skritt i utviklingen av sin Moto2-motor for 2019. Testfører Julian Simon, som blant annet vant VM i 125-klassen i 2009, presset da motoren i et prototype-chassis på Aragon-banen i Spania.
 
Motoren er en racingtilpasset versjon av den man finner i den seneste Street Triple 765. Basis er den lovpriste motoren fra Daytona 675R, som har tatt flere seire på Isle of Man og i britisk Supersport-sammenheng.
 
Her er noen av modifiseringene som skiller Moto2-motoren fra den du finner hos årets versjon av Street Triple RS:
Modifisert topplokk med reviderte innsugs- og eksosporter for optimal flyt 
Titanventiler og stivere ventilfjærer for et høyere turtall 
Laveffekts Racegenerator for mindre effekttap 
Lenger utveksling på førstegiret 
Racing-utviklet slureclutch som vil være justerbar
Spesifikk race-ECU som utvikles sammen med Magneti Marelli 
Reviderte sidekåper for et mer kompakt motorformat 
Revidert oljetrau for høyere bakkeklaring

 
Generelt sett er racingversjonen av motoren utviklet for at den skal puste mer fritt og være litt mer turtallsvillig enn produksjonsmotoren.

Det vil ikke bli lett for britene å matche driftssikkerheten hos forgjengeren. Enhets-motoren som Triumph skal erstatte i Moto2 til 2019, er den seiglivede kraftkilden som opprinnelig ble utviklet til CBR 600RR, som nå er utgått av produksjon.
 

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser