Norges råeste bil- og MC-treff lørdag 14. juni i Lillestrøm!
Etter flere teaser-videoer på typisk Triumph-manér har fabrikken i Hinckley endelig vist frem sin nye 1200-kubikks Scrambler.
Triumphs nye Scrambler er av mange en etterlengtet motorsykkel, og kommer med mange godsaker. Sykkelen kommer i to utgaver, 1200 XC, som har offroad-egenskaper og skal trives på landeveier, og 1200 XE, som er en mer hardcore offroadmaskin ifølge Triumph.
Den nye 1200-utgaven har egentlig ikke så mye til felles med de tidligere modellene – bortsett fra DNA-et fra Bonneville-familien. Motorsykkelen er nå bygget på Bonneville 1200-plattformen, med en Scrambler-spesifikk mapping. Motoren skal ifølge opplysningene levere 90 hestekrefter ved 7 400 rpm. Maksimalt moment kommer allerede ved 3 950 rpm, og den gir da fra seg 110 Newtonmeter.
Alle kontroller er opplyste, og all belysning er av LED-typen. Det vil være seks ulike kjøremoduser, og XE-modellen får en egen Offroad-pro. En ny generasjon TFT-instrumentering, og den store nyheten her er at det er mulig å koble til med bluetooth og styre media og telefonsamtaler. Dessuten har den et navigasjonssystem og en integrert fjernstyring for GoPro – noe den skal være først i verden med å ha. Alt for at du som eventyrer enklere kan dokumentere dine bragder.
Scrambleren har ellers fått sving-ABS og traction control, Öhlins-demper bak, en fullt justerbar forgaffel fra Showa, og bremsene foran er Brembos M50. Svingen er laget i aluminium, og sykkelen har fått trådeikefelger og slangeløse dekk. Felgene er skodd med Pirelli Scorpion Rally-dekk for en mer inspirert kjøring.
Vi skal om ikke så lenge prøvekjøre Scrambler 1200, og du kan lese prøvekjøringen i en kommende utgave av Bike.
Prisene er ikke spikret i skrivende stund, men ifølge Triumph vil de norske prisene være klare i løpet av desember. Motorsyklene skal være tilgjengelig hos forhandlere i løpet av første kvartal 2019.