Komplett prøvekjøring kommer i Bike Katalogen, men allerede nå kan vi svare på et par spørsmål rundt den nye modellen.
Hva har egentlig nytt med nye Roadsteren?
Det handler egentlig ikke om en ansiktsløftning, de visuelle detaljene som er endret er forsvinnende få. Det er snakk om å finne den riktige miksen mellom svart og krom, og om de har gjort det er opp til hver enkelt leser å bedømme.
Føles den sterkere?
Selvfølgelig er det tøft at de har lastet opp skuta med et enda fetere dreiemoment. Økningen fra 194 til 221 Newtonmeter ved 2750 omdreininger, samt ytterligere ni hestekrefter på topp er bra, men det er faktisk ikke det som oppleves som den største forskjellen.
…og det er?
Fremfor alt at modellen har fått ABS og en forandret kjørestilling ved at fotpinnene er flyttet bakover, nedover og innover. For øvrig er det meste likt, selv om det sies at modellen har fått bedre clutch og mykere demping bak. Men det er mest smådetaljer.
Så hvordan er den å kjøre?
Jo, det er fortsatt en ekstremt stor og tung glider vi snakker om, men faktum er at markfrigangen er overraskende god. Motoren er også ekstremt vibrasjonsfri og den dytter på bra, uansett hvilket turtall du måtte befinne deg i.
Hvilke andre modeller ser du som de sterkeste konkurrentene?
Klassen med powercruisere er ikke akkurat stor. M1800R har en litt for svak motor for å måle seg med Rocket III Roadster, V-Rod Muscle har utstrålingen og matchende kjøreegenskaper, men fremfor alt er det Yamaha VMAX som oppleves som dens virkelig motstander.
Følger du med i Bike i 2010 kan vi love deg en tungvekskamp av de sjeldne mellom de to stormestrene.