Triumph Tiger har lenge vært en populær sykkel for eventyrlystne motorsyklister. Den første tigeren ble lansert allerede i 1981, og da var motoren en tosylindret og luftkjølt parallelltwin på 744 kubikk. Denne modellen forsvant like fort som den kom.
Med Triumphs gjenoppstandelse ble en ny Tiger lansert i 1993. Denne versjonen hadde en væskekjølt og tresylindret rekkemotor på 885 kubikk. Det medførte 85 hestekrefter. I 1999 kom Tigeren igjen i ny versjon. Nå med bensininnsprøytning og 87 hestekrefter. Og i 2001 var det på tide med en oppdatering igjen. Modellen fikk nok en gang ny design og motoren vokste til 955 kubikk med 105 hestekrefter. I 2005 frisket de den opp igjen med helsmidde aluminiumshjul.
Motoren i den nye Tigeren er av samme modell som i Speed Triple og Sprint ST. Den nye rammen og svingarmen er av aluminium. Både foran og bak har nye 17-tommers eikehjul blitt montert. Forgaffelen er opp-ned modell og er fullt justerbar. Støtdemperen bak tilbyr justering av fjæring- og returdemping. De doble firstempelskaliperne foran er radielt monterte, og biter rundt de 320 millimeter store bremseskivene. Bak bremser en tostempelskaliper.
Mer om denne nyheten i Bike 2/07.