Triumph Motorcycles har kommet med en oppdatering til sin avanserte Showa semi-aktive fjæring på Tiger 1200. Oppdateringen senker setehøyden 20mm ved lav hastighet. Den nye funksjonen, Active Preload Reduction, er utviklet for å redusere fjærforspenninget på bakdemperen når Tiger 1200 bremser, slik at setehøyden kan senkes ytterligere. GT, GT Pro og GT Explorer har for tiden to setehøydeinnstillinger – 850 mm og 870 mm, mens det for Rally Pro og Rally Explorer er 875 mm og 895 mm. I tillegg lar Triumphs tilbehørssal med lavere setehøyde kundene senke sitteposisjonen med ytterligere 20 mm, noe som gir en minimum setehøyde på 830 mm på GT og 855 mm på Rally-modellene.
Den nye «Active Preload Reduction»-funksjonen gjør at disse setehøydene kan reduseres ytterligere. Avhengig av den kombinerte vekten til føreren, eventuell passasjer og bagasje, kan denne funksjonen senke setehøyden med opptil 20 mm når motorsykkelen stanser, noe som gjør det lettere å nå bakken med føttene. Kunder som kjøper en ny Tiger har tilgang til denne nye funksjonen ved å trykke på «Hjem»-knappen på joysticken i ett sekund.
Triumphs produktsjef Steve Sargent kommenterer: «Den nye Tiger 1200-serien er allerede en global suksess, får stadig nye fans og øker Triumphs andel i dette svært konkurranseutsatte segmentet. Denne nye funksjonen kan aktiveres i fart, senker tyngdepunktet ved lavere hastigheter, gjør motorsykkelen enda mer manøvrerbar, gir førere mer selvtillit i lave hastigheter og bedre kontakt med bakken når de stopper.» Den nye oppdateringen vil være tilgjengelig for eksisterende Tiger 1200-kunder via deres Triumph-forhandler på tidspunktet for neste service.