En ny modell fra Triumph har sett dagens lys. Speed Twin 1200 bygger på et konsept som de allerede har i Street Twin. En enkel og ren design med en momentsterk motor, og med linjer som tar deg tilbake til 80-tallet. Navnet Speed Twin stammer fra en av fabrikkens modeller fra 1938, men navnet er det eneste som er felles for disse to.
Speed Twin bygger på Bonneville HP-motoren med Thruxton-modellens mapping, og gir da en effekt på 97 hester som leveres ved 6 750 rpm. Maks dreiemoment på 112 Newtonmeter får du ved 4 950 rpm. Motoren har som tidligere en slip-assist-clutch som gjør hverdagen på sykkelen lettere, da den gjør clutchen lett å håndtere. Sykkelens oppreiste kjørestilling bærer bud om en førervennlig motorsykkel som passer for både nybegynnere og mer erfarne.
Triumph oppgir at Speed Twin er 10 kilo lettere enn Thruxton-modellen, og den er kittet med doble skiver som klyper rundt en Brembo-kaliper. Selvfølgelig er det ABS på sykkelen, og den har traction control som kan kobles ut. Du får tre ulike kjørenivåer, Road, Sport og Rain, til disposisjon, der Rain-nivået sender ut kreftene på en mykere måte. Den har to instrumentpaneler med speedometer og turteller i LCD-display som også viser diverse informasjon i en stilren pakke.
Som flere av sine søsken i modellprogrammet fra Triumph kommer også Speed Twin med LED-belysning med DRL-funksjon (DaytimeRunningLight). Og som de andre syklene fra Hinckley-fabrikken har også denne modellen et stort utvalg av tilbehør.
Dette er en motorsykkel som vil bli prøvekjørt av redaksjonen i tiden fremover. og i januar kommer en direkterapport fra presselanseringen til Triumph.