Jeg tar sikte på nærmeste motorvei. Flere flashbacks dukker opp når jeg ser skilt med navn som Móra d’ Ebre, L’Hospitalet og El Perelló. Det er ikke første gang Bike kjører motorsykler i traktene ved spanske Calafat.
Bedre kjørestilling, nye og etterspurte detaljer
Å finne en komfortabel og avslappet kjørestilling går fort. Knevinkelen passer mine 186 centimeter, og det finnes fortsatt plass over. Tankens nye fasong, sammen med den 20 millimeter smalere salen, har forandret kjørestillingen til det bedre sammenlignet med forgjengeren. Førermiljøet kjenner vi igjen, men det er kommet til noen nye og etterspurte detaljer som for eksempel girindikator og en knapp på styret for å bytte kjørenivå. Selv speilenes plassering på styreendene er ny, og utsikten bakover er god og vibrasjonsfri.
Nyuviklet motor den største endringen
De store endringene på sjette generasjons Speed Triple er den nyutviklede motoren. Blant de viktigere forbedringene er et lettere veivparti, nydesignede forbrenningsrom og stempler, samt en ny ECU-enhet tatt fra Daytona 675.
Motoren er svært sterk i lav- og mellomregisteret, og dette merker du tydelig på de svingete fjellveiene. Ifølge produsenten har nye Speed Triple S og R fått fem prosent høyere dreiemoment i mellomregisteret, og sammen med den oppdaterte girkassen og slureclutchen har dette gjort motorsykkelen enda mer lettkjørt.
Det nye Ride-By-Wire-systemet muliggjør fem ulike kjørenivåer: Rain, Road, Sport, Track og Rider – et kjørenivå der føreren selv velger innstillinger. Å hoppe mellom innstillingene er enkelt, og forskjellene i gassrespons er tydelige. Alt som kreves for å endre motorens karakter er å klikke på knappen på venstre styrehalvdel. Alle kjørenivåer utenom Track kan velges under kjøring. Track-nivået – der elektronikkens påvirkning reduseres betraktelig – kan av sikkerhetshensyn kun velges når motorsykkelen står stille. Også ABS-systemet kan justeres på tre nivåer, Road, Track og OFF. Antispinnsystemet har samme nivåer som ABS-systemet, pluss et Rain-nivå.
Fester grep om hooligan-arven fra 90-tallet
Ved første matpause studerer jeg de synlige forandringene på sykkelen, og sammenlignet med forgjengeren har nye Speed Triple R festet grep om hooligan-arven fra 90-tallets modeller. For å få en mer aggressiv utstråling er bakkutsen inspirert av Street Triple RX, og radiatorvingene har fått en ny strømlinjeformet utforming. Størst forskjell gjør imidlertid de nedflyttede frontlyktene og den minimale toppkåpen med integrert innsug. R-modellen har også forskjerm og tankdetaljer i karbonfiber.
Etter en sterk espresso bærer det av gårde på den herlige El Perelló-veien med litt tightere svinger i et bølgende landskap. Et fjellstøtt chassis, klebrige Pirelli Diablo Supercorsa-dekk sammen med Öhlins NIX30-gaffel og en TTX36 støtdemper bak gjør turen til en ren fornøyelse. Nye Speed Triple R gir tillit, jeg får hele tiden en trygg følelse fra både for- og bakhjul.
Utrolig stabil og uforskammet smidig på banen
Etter enda noen mil langs landeveien er det på tide å utfordre hooliganen på Bikes gamle hjemmebane, tekniske og kronglete Calafat. Sykkelen føles utrolig stabil og byr ikke på noen overraskelser i sjikanene når jeg raskt slenger sykkelen fra den ene siden til den andre. Forbedret dreiemoment, over 100 Newtonmeter allerede fra 4 000 rpm, formelig skyter meg ut av svingene.
Kontakten med forhjulet føles like tillitvekkende på banen som på landeveien, til tross for det oppskrudde tempoet. Nye Speed Triple R føles uforskammet smidig, og at sykkelen veier over 200 kilo med full tank er vanskelig å tro. Smalere tank og sal gir inntrykk av større endringer enn det som egentlig er gjort.
Gatekjøring, hverdagsmoro og håndterbarhet er prioritert
Brembos doble monobloc firestemplede kalipere gjør en førsteklasses jobb med bra bitt og følelse. Tanken er at disse skal passe både gate- og banekjøring, men ved sistnevnte savner jeg det umiddelbare og direkte bittet som gjør livet enklere når en jakter på bremsepunkter. At Triumph har prioritert gatekjøring, hverdagsmoro og håndterbarhet merkes også ved at motoren trives best på lav- og mellomregisteret og ikke stanger mot turtallssperren.
Triumphs varemerkesjef heter Miles Perkins, og han forteller at visjonen med Speed Triple S og R er å levere en morsom og rampete motorsykkel som likevel er komfortabel. Den er kanskje ikke best på alt, men skal gi føreren en komplett pakke.
Etter en dag på både landevei og bane føles det som Triumph har nådd målet. Hooliganen er fortsatt rampete og fikser en temmelig hard banedag, samtidig som den er lett å leve med. Det burde holde lenge.
Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nummer 3 2016.
Abonnement på Bike kan du enkelt bestille ved å trykke her!
Tekst Tobias Petersson Foto Alessio Barbanti, Matteo Cavadini