Triumph har nå presentert neste steg i utviklingsarbeidet av TE-1 – fabrikkens satsing på å utvikle en elektrisk drevet motorsykkel. I prosjektet ha rde med seg partnere med enorm faglig tyngde: Williams Advanced Engineering (med røtter i F1), Integral Powertrain Ltd, E-Drive Division Warwick Manufacturing Group (WMG) og University of Warwick. TE-1 er ment å bli en plattform man kan utvikle ytterligere modeller fra.
TE-1 er tydelig inspirert av Speed Triple og oppgis å veie 220 kg. Motoren, som kombinerer motorregulering og motor i en enhet og dermed eliminerer tunge ledninger, veier kun 10 kg og er konstruert slik at den kan skaleres opp eller ned etter behov. Effekten er oppgitt å være ca 177hk (130 kW).
Williams Advanced Engineering har stått for utvikling av batteri og batterikontroll-enheter og de sier at de har oppnådd markedsledende energitetthet. Kapasiteten oppgis å være 15 kWh, men batteripakken er designet for å gi full effekt også ved lav restkapasitet. Dette har de fått til ved hjelp av avanserte termiske egenskaper og sofistikert styresystem.
Disse er utviklet gjennom simulering av banekjøring, noe som belaster batteriet maksimalt.
Triumph sier at den nye teknologien gjør at de kan operere med en rekkevidde på 200 km og lading fra 0-80% kapasitet på 20 minutter. Dersom dette faktisk er tilfelle er Triumph verdensledende innen teknologien. Det ventes at den føreste kjørbare prototypen vises til høsten.