Triumph Tiger 800 XC og XR får en gjennomgående oppdatering til neste sesong. Ifølge produsenten er det foretatt over 200 justeringer av både chassis og motor på modellen for å gjøre den klar til å møte konkurrentene i 2018.
Motoren skal gi en raskere gassrespons og har fått et lettere eksosanlegg med bedre gjennomstrømming. Utvekslingen på førstegiret er lavere for å passe bedre til lett offroadkjøring. Det finnes også et nytt Off-road Pro-kjørenivå som skal gjøre det enklere på vanskelig underlag.
Styret er flyttet ti millimeter bakover, og de nye bremsene fra Brembo skal være mer effektive. Sammen med de justerbare demperne fra Showa, den nye vindskjermen med fem ulike nivåer, og salen med ny polstring, skal hele kjøreopplevelsen forbedres.
Storebror Tiger 1200 XC og XR har hatt en svært effektiv slankekur, den har gått ned ti kilo sammenlignet med foregående modell. Vektbesparingene er gjort hos motor, chassis og eksossystem.
Motoren, som fortsatt driver bakhjulet via kardangaksel, gir 141 hestekrefter, og er optimalisert for mer krefter lavere i registeret. En ny funksjon er clutchfrie opp- og nedgiringer gjennom Triumphs Shift Assist. Som Tiger 800 får også Tiger 1200 et spesifikt kjørenivå for offroad.
Tiger 800 XC/XR – Nye detaljer
Tiger 1200 XC/XR – Nye detaljer