Triumph har nå offisielt avduket sine nye 2026 endurosykler. De nye syklene skal også brukes i racing som en del av Triumphs satsing på enduro, etter samarbeidet med fem ganger verdensmesteren Iván Cervantes og fire ganger verdensmester i enduro Paul Edmondson. TF 250-E og TF 450-E har samme lette aluminiumchassis, og begge syklene får samme Dellorto 44 mm throttlehus, Del West titanventiler og smidd König aluminium stempel. Begge modellene har også fullt justerbare KYB 48 mm gaffel og fullt justerbar bakdemper med link, begge deler satt opp spesielt for endurokjøring. Både TF 250-E og TF 450-E har Galfer-bremsesystem med 260 mm skive foran og 220 mm skive bak. Foran sitter Brembos 2-stemplede, flytende kaliper og bak er det en enstemplet, flytende kaliper. Begge modellene er satt opp med Michelin Enduro 2-dekk som er designet for varierende terreng, alt fra myke til harde overflater og gjørmete til tørre forhold.
Etter å ha nevnt alle likhetene, kommer vi til den største forskjellen mellom de to syklene: effektsifrene. Den større TF 450-E har en ensylindret, væskekjølt motor som yter 57,8 hk og et dreiemoment på 49 Nm. Den mindre TF 250-E-modellen har også en ensylindret, væskekjølt motor som gir 41,7 hestekrefter og et dreiemoment på 28 Nm. Begge motorene er tunet for å gi bredere momentkurve enn en motocrossmotor, noe som gir den en mer stabil og mykere effektleveranse under forskjellige forhold. Begge syklene har også en quickshifter som standard. Videre: Pro Taper ACF Carbon Core-styre med justerbare fester på begge modellene. Den nye enduro-serien fra Triumph er fullt registrerbar.
Triumph Motorcycles’ Chief Product Officer, Steve Sargent, sier: «Vi går inn i den konkurranseutsatte enduro-scenen med nye modeller som introduserer banebrytende fremskritt innen enduro-ytelse og -teknologi. Med splitter nytt chassis og motorplattform er 2026 Enduro-modellene designet for å gi mer ytelse, manøvrerbarhet, komfort og brukervennlighet, og møte de ulike behovene til både profesjonelle og amatører.» Videre: «I samarbeid med Paul Edmondsons team har vi testet disse syklene under reelle forhold. Teamet vårt har foredlet smidigheten og ytelsen for å være sikker på at de egner seg for alle, enten de er nybegynnere eller kjører konkurranse. Dette nivået av allsidig brukervennlighet og egenskaper har ikke vært tilgjengelig tidligere i denne sektoren.»