Triumph lanserer ny Tiger 900

Nye Truimph Tiger 900: Topp utstyr og 108 hester. Hva er det å ikke like?

Triumph har nettopp lansert en oppdatert Tiger 900. De viktigste nyhetene er en sterkere motor og ny elektronikk. Som tidligere kommer Tiger 900 i tre versjoner, basismodellen Tiger 900 GT har relativt konkurransedyktig basisutstyr og 19/17 tommers hjul. Den fullt utstyrte Tiger 900 GT Pro har samme hjulsett, men kommer med mer luksuriøst utstyr fra fabrikk, inkludert varmeseter og varmehåndtak, toveis quickshifter og dekktrykkindikator. Offroadversjonen heter Tiger 900 Rally Pro og har 17-tommers bakhjul og et 21-tommers framhjul. Den kommer også fullt utstyrt fra fabrikk. GT-variantene har 170 millimeter fjæringsvei med komponenter fra Marzocchi og Rally får Showa-fjæring med 240 millimeter framme og 230 bak.

Motoren er spritet kraftig opp – fra 95 til 108 hk. Dreiemomentet har også fått en ekstra dose og øker fra 87 til 90 newtonmeter. Maks moment kommer nå cirka 500 omdreininger lenger ned i registeret. Triumph har oppnådd dette med nye stempler, kamaksler, innsugsmanifold og portet sylindertopp. Et nytt eksosanlegg hjelper også med effektøkningen og sender nå eksosgassen gjennom en enkelt katalysator og videre gjennom en ny lyddemper som gir en mer behersket lyd. Apropos lyd, Triumphs T-Plane teknologi, med ujevne tenningspulser, gjør at Tiger 900 har et lydbilde som en v-twin ved lave turtall og deretter skriker den ut i ekte tre-rørs ekstase når turtall øker. Teknologien gir også en enda «bedre» følelse av motoren og til en viss grad, bedre bakhjulsgrep.

Den nye Tiger 900 får et nytt syv-tommers TFT-display. Turtallet vises nå på gammelt, hederlig vis. Displayet har også tilkoblingsmuligheter for mobiltelefon hos alle modellvarianter. Triumph har også fått på plass en USB-C kontakt framme for enkel lading av mobiltelefoner og navigatorer. Under salen er det ekstra 12 volt og USB-A uttak samt en trygg plass til telefonen. Kurve-ABS-systemet får nå også en kombifunksjon, som gjør at en viss bremsekraft overføres til bakhjulet ved bremsing med frambremsen. En 6-akset IMU hjelper til med å holde styr på alle hjelpesystemer og inkluderer selvfølgelig flere ride modes for forskjellige motor modes og hvordan sykkelen bruker traction kontroll.
Triumph Tiger 900 kommer til forhandlere i begynnelsen av mars

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser