Sportssykler har ikke akkurat toppet salgsstatistikken de senere årene, men tidene forandrer seg. Trenden er at mindre ekstreme, mindre eksotiske og mindre kostbare sportssykler kommer på markedet og Triumph kommer snart med en ny Daytona 660. Sist Triumph hadde en ekte, fokusert sportssykkel på programmet var i 2020 med Moto 2 765 som ble laget i begrenset opplag.
Den nye Daytona 660 er fotografert i Spania og har en rekke komponenter felles med Trident 660 og Tiger Sport 660. Motoren er tresylindret og hentet fra Trident, men det er mulig at den gir mer effekt enn Tridents 81 hester. Ergonomisk er ikke Daytona 660 så ekstrem som Yamaha YZF-R7 – sykkelen er tydelig beregnet på daglig bruk, ikke ekstrem banekjøring. Rammen er en tradisjonell stålrørsramme. Selv om karosserideler bak og de viktigste delene av chassiset kommer fra Trident er framgaffel, hjul og bremser hentet fra Daytona 765, noe som antyder mer hester enn de standard 81. Styret er bredere og er montert høyere enn på R7 – mer i tråd med Hondas CBR650R. Lyktepartiet er hentet rett fra Tiger Sport 660. Vektmessig bør sykkelen ligge i omtrent samme område som R7, men være vesentlig lettere enn Hondas CBR650R. Tank og kåpedeler er nye og laget spesielt for Daytona 660. De som liker mellomklasse sport med mer ytelse enn R7 kan begynne å glede seg!