MV Agusta Stradale 800 er løselig basert på modellen Rivale, men har fått flere modifiseringer. Rammens geometri og fjæring skiller seg fra Rivale, sammen med et bredere og mer førervennlig effektregister i motoren.
Under lanseringen som Petri var med på, ble det understreket tre viktige faktorer ved Stradale 800; allsidighet, noe unikt, og til slutt et ønske om å vekke følelser. Sammenlignet med tidligere MV-tradisjoner er modellens allsidighet noe nytt. Det er ingen tourer, men en slags maxi-motard med allsidig bruksområde og vekt på det sportslige.
Kraftkilden er som vanlig en tresylindret motor med motroterende veivaksel. Motorsykkelen er også fullpakket med elektronikk, og som prikken over i-en har den også dobbeltvirkende quickshifter. Prøvekjøringen gikk på varierende underlag, og dette innebar at Stradale 800 fikk gode sjanser til å vise hva den var god for. Hvordan det gikk, kan du lese mer om i Bike 3.15.