Tyske Touratech, som fokuserer på touringutstyr for offroadkjøring, har dypdykket i kassen med BMW Motorrad-utstyr og bygd denne overmotoriserte lettvekteren.
Målet var å bygge en offroader som veide under 200 kilo, med BMWs 1200-kubikks bokser som grunnlag. Store deler av chassis, motor og girkasse kommer fra R 1200 Roadster. Kardangdriften og bakdemperen er hentet fra R 1200 GS, men takket være slektskapet med R 1200 Roadster, har en kunnet montere en vanlig USD-gaffel.
Med 125 hestekrefter og en vekt på like over 200 kilo skal dette være en svært så sprek muskelsykkel for offroadkjøring. På endurovis er bensintanken i bakrammen, og der rommes totalt 18 liter. En stor del av plasten er karbonfiberforsterket, og eksossystemet er av titan for å spare vekt.
BMW Motorrad har vært behjelpelige med å bygge de to prototypene, men siden disse er bygd på initiativ av Touratech, kan det ikke garanteres noen ny modell, men vi kan jo alltids håpe.
Modifiseringene er: