Avgjørelsen skal være tatt på grunn av reglene i World Superbike, som sier at man ikke får montere tørrclutch hvis motorsykkelen ikke har dette fra fabrikkens side. Og teamet ville gjerne ha akkurat dette, da det blant annet er en clutch med lavere vekt som gjør at motoren jobber lettere, og dermed endret fabrikken i siste øyeblikk fra våt- til tørrclutch.
Under lanseringen av V4 R måtte Ducati-mekanikere stå i depotet og bytte ut alle clutchene. Den nye, tørre slureclutchen kommer fra STM, og er EVO-SBK-modellen med ni plater.
Det interessante er lyden. Jo visst vil sikkert de fleste sette pris på den karakteristiske tørrclutch-lyden på en Ducati-superbike, men den har mye kraftigere lyd enn den våte, og dette er problematisk når motorsykkelen skal klare støykravene. Den åpne tilbehørskåpen på bildene vil ikke klare de seneste kravene, så hvordan Ducati vil løse dette, blir interessant å se.
Fikk du enda mer lyst på en V4 R etter dette?