I pressemeldingen fortelles det at begrensede økonomiske ressurser har gjort at 24-åringen har måttet vente lenge med å takke ja til tilbudet fra Team H43 Hernandez, men etter lange forhandlinger er kontrakten omsider signert. Dermed er alt klappet og klart for nok en sesong i Moto2 – i grevens tid før sesongstart 30. april.
Sigvartsen uttaler selv at han går en spennende sesong i møte, der han skal konkurrere med en unik motorsykkel fra Transfiormers.
– Jeg hadde ikke sett denne muligheten komme. Jeg konkurrerte mot sykkelen under fjorårssesongen i et par løp, og så den vinne det ene. Jeg så ikke på meg selv som kandidat til å kjøre sykkelen denne sesongen, men å få være med på å utvikle den videre skal bli veldig spennende.
– Det har blitt en veldig bra avtale. Jeg kommer til å kjøre med Team H43 Hernandez i ryggen, der jeg har kjørt de to siste sesongene. De investerer mye ressurser i at jeg skal ha et bra sted å kjøre, og startet da et samarbeid med Christian Boudinot, som har designet den nye sykkelen.
Bruker 3D-printing
Transfiormers-sykkelen har ingen tradisjonell forgaffel, som de andre syklene han kommer til å konkurrere mot. På den franske sykkelen blir det benyttet et alternativt forhjulsoppheng lik sykkelen som Claude Fior (derav Fior i TransFIORmers) designet på 80-tallet til Grand Prix-serien.
Christian Boudinot, som har utviklet motorsykkelen videre, kjørte for Claude Fior på 80-tallet. Nå satses det hardt, og Boudinot er den første til å bruke 3D-printing i sin utvikling av Moto2-raceren. Flere av komponentene på sykkelen er 3D-printet i titan, og er en banebryter innen ny teknologi.
– Teamet er veldig innstilt på å ta sykkelen hele veien til VM, forteller Thomas. – Det er ikke til å stikke under en stol at jeg også vil være med dit, så dette er en bra mulighet.
Det er ikke mange dager til Thomas skal i ilden for første gang denne sesongen, for premieren kjøres på Circuito de Albacete siste helgen i april.
– Som sagt så gleder jeg meg veldig til å komme i gang. Økonomien har gjort at det tok litt ekstra tid å få avtalen på plass, og jeg håper budsjettet snart er på plass. Det har gjort at jeg ikke har fått mer enn tre dager på sykkelen. Det er ikke optimalt, men når det drar seg til, skal jeg være der. Sesongen varer til slutten av november, så jeg er veldig innstilt på at vi sammen skal ta steg i riktig retning hele året, avslutter Thomas Sigvartsen. BIKE-redaksjonen ønsker lykke til!
Bildene er levert av teamet.