Bremsekomponentene er utsatt for tøff slitasje.
Bremser lever et hardt og ofte utakknemlig liv. Bremsenes oppgave er via friksjon mellom bremseklosser og bremseskive å forvandle bevegelsesenergi til varme – en fysisk sett ganske enkel prosess som i praksis stiller svært høye krav til materialet. Temperatursvingningene er raske og store, og det er mange ytre miljøpåvirkninger. På motorsykler skal bremsekomponentene dessuten være lette og små, samt ha så lav friksjon som mulig mellom de bevegelige delene. Med andre ord krever motorsykkelbremsene en god del stell for å fungere optimalt.
Vær nøye med renholdet.
Bremsekalipere trenger rengjøring, mer enn ved hvert klossebytte, og grundigere enn spyling med hageslangen. Først og fremst må du fjerne de ofte korroderte partiklene i bremsestøvet fra stemplene i kaliperne.
Stemplene på moderne bremsekalipere er ofte overflatebehandlet for lavets mulig friksjon. Grunnen er at høy friksjon gjør at systemet jobber tungt og med dårlig følelse. Derfor er også pakningene mellom kalipere og stempler så små som mulig.
Smusset forårsaker mer friksjon og økt slitasje på pakningene. Dessuten transporteres en del partikler forbi pakningene og inn i bremsevæsken, og dette er enda en grunn til at rengjøring er viktig.
Rengjøringen er ikke vanskelig.
Det er ikke spesielt vanskelig å rengjøre bremsekalipere. Det enkleste er å ta bort kaliperne – merk: uten å løsne slangene! – men det kan også gjøres med kaliperne på plass. Det siste er dog litt mer kronglete.
Uansett hva du velger er neste steg å fjerne bremseklossene. Kaliperne kan ha ulik konstruksjon, men som oftest er de festet med en splint, fjær eller låseblekk. Er det første gangen du gjør dette, kan det være lurt å ta bilde av kalipere og klosser før du demonterer. Det er ikke alltid en selvfølge hvordan ting skal settes sammen igjen.
Deretter pumper du ut kalipernes stempler så mye som mulig. Ta utgangspunkt i skivens tykkelse, minimum tykkelse på kaliperne, og legg til en millimeter for sikkerhets skyld, og du får den minste avstanden mellom stemplene som du kan føle deg komfortabel med, under forutsetning av at stemplene pumpes like mye ut på begge sider.
Selve rengjøringen er både kjemisk og mekanisk. Det finnes sterke og effektive produkter av typen Brake Clean, men dette er som oftest overkill på motorsykkelbremser. Dessuten må du ikke søle Brake Clean på hjullagerne; dette risikerer du først og fremst hvis du lar kaliperne sitte på gaffel eller svingarm. Et mildt spesialmiddel anbefales fremfor vanlig såpe, som kan gi en tørr overflate.
En tannbørste eller lignende er et utmerket verktøy når alle kriker og kroker skal rengjøres mekanisk. Vær nøye, og avslutt hele prosessen med å dyppe i en bøtte varmtvann eller skylle nøye med vann. Unngå høyttrykksspyling; her holder det med hageslangen.
Etter å ha montert alt sammen igjen prøvebremser du et par ganger, og så skal sykkelen være fit for fight igjen.