Til VG Nett sier han i dag at han gjerne skulle ha testet motorsykkelen før startskuddet går i Portugal på nyttårsaften.
– Ideelt sett burde den vært her nå, slik at jeg kunne fått noen timer til testing før start. Akkurat nå henger det litt i lufta. Jeg håper å få den opp til Norge, men det ser vel egentlig ikke lyst ut, sier han til VG Nett.
I skrivende stund jobber mekanikeren til Ullevålseter intenst med å skru sammen den nye motorsykkelen på fabrikken i Østerrike. 37-åringen innstiller seg nå på at han ikke får testet den før han forlater Norge lillejulaften.
– Det er flere førere som er i samme situasjon, men de aller beste har fått testet syklene sine før start. Det er ikke ideelt, medgir Ullevålseter.
Depper ikke
– Produksjonen av sykkelen og delene starter aldri før i november. Slik er det alltid, men ingen skjønner egentlig hvorfor, sukker han.
Han nekter likevel å deppe over situasjonen. Etter at han måtte bryte fjorårets Dakar-rally med brukket krageben, tripper han nå etter å komme i gang igjen.
– Man må ha litt motgang, da går det fort mye bedre senere. Dersom jeg hadde stilt til start med en prikkfri forberedelse bak meg, hadde jeg hatt en dårlig følelse, sier Ullevålseter.
Jakter seier
Årets Dakar-rally starter i Lisboa og avsluttes i Dakar i Senegal drøyt to uker senere. Pål Anders Ullevålseter har droppet årets VM i ørkenrally i år. Det har resultert i betydelig bedre treningsgrunnlag enn i fjor. Fysisk hevder 37-åringen å være svært godt forberedt foran motorfesten gjennom Nordvest-Afrika på nyåret.
Der kommer han til å jakte en sammenlagtseier med en sykkel som skal være betydelig bedre enn den han brukte i fjor.
– Bensintanken er ikke like stor, og rammen er helt ny. Sykkelen er i det hele tatt lettere og mer håndterlig.
– Jeg snakket nettopp med mekanikeren min, som sto ved siden av sykkelen. Han var veldig, veldig positiv, sier Ullevålseter.