Utslippsstandarden EURO4 gjør det klart at eksisterende modeller som ikke klarer kravene bare får produseres til og med desember 2018. Det begynner altså å spøke litt for Hayabusa, høyfartsmissilen som ikke har sett noen spesielle oppdateringer de senere årene.
Suzuki har sluttet å produsere den nåværende modellen, og i for eksempel Storbritannia finnes det bare to helt nye eksemplarer igjen. Selv om det finnes flere steder i verden der EURO-standarden ikke gjelder, som i USA, velger de likevel å stoppe produksjonen av den nåværende utgaven.
Det går diverse rykter om at det faktisk kommer en helt ny versjon av den klassiske milslukeren, og når dette i så fall vil skje. Suzuki har ikke presentert noen ny Hayabusa til 2019, og dette betyr at den tidligst kommer som 2020-modell. Teoretisk sett kan den ankomme tidlig i 2019, slik at Europa ikke engang trenger å gå et helt år uten Hayabusa. Hvis den kommer, kan vi i hvert fall forvente en fartskapasitet på 300+ km/t, IMU med alle elektroniske hjelpemidler derivert fra GSX-R, og over 200 hestekrefter for en real ZZR- og H2-utfordrer.
Hva vil du helst se hos en ny Suzuki Hayabusa?