Som vi allerede rapporterte i Bike nummer seks, er Suzukis nye V-Strom så å si identisk utseendemessig med den prototypen som ble vist på Intermot-messen i fjor. Første generasjons V-Strom ble lansert i 2002, og nå er det altså tid for en oppdatering.
Motoren er fortsatt opprinnelig en TL1000S-twin som nå har fått mange oppgraderinger. Boringen er økt med to millimeter, og dette gir 1037 kubikk istedenfor 999. Både sylindere, topplokk, clutch, radiator, stempler og veivaksel er nye og har bidratt til å både minske vekten og økte effekten, først og fremst tidlig i registeret.
Effekten ligger på 100 hestekrefter ved 8 000 rpm. Dreiemomentet er økt med 2 Nm til 103 Nm, men kommer nå allerede ved 4 000 rpm istedenfor 6 400.
V-Strom har fått en helt ny aluminiumsramme som har økt akselavstanden til 1 555 millimeter, og samtidig økt lengden på svingarmen. Selv sekstrinns girkassen er ny med slureclutch.
Blant det elektriske finner vi traction control som justerer tenningen og luftstrømmen når sensorene på for- og bakhjulet registrerer sladd, gassposisjon, girvalg og veivakselens hastighet. Det finnes to nivåer, samt mulighet for å koble systemet helt ut.
Foran sitter det doble 310 millimeters bremseskiver med Tokico-kalipere, og ABS er standard. Forgaffelen er opp/ned, måler 43 millimeter og er fullt justerbar. Bakdemperen går det kun an å justere forspenningen på. En 19-tommers felg sitter foran, og bak finner du en 17-tommer, begge produsert av aluminium.
Du kan velge mellom fire forskjellige farger – rød, svart, hvit og khaki. V-Strom 1000 veier 228 kilo tørr.