Etter åtte år er Suzukis superbike tilbake. Nye GSX-R kommer ikke i butikkene før et stykke inn i 2016-sesongen, men når produksjonen først er igang for fullt, tar Suzuki sikte på å gjenerobre superbike-tronen.
Motorsykkelen har fått en ny boksramme av aluminium og en helt ny motor. Kraftkilden er en 999-kubikks rekkefirer med variable ventiltider. Det sistnevnte dukker nå for første gang opp hos en superbike, ifølge Suzuki.
Den avanserte teknologien bygger på en sinnrik mekanisk løsning med stålkuler i innsugskammens drev. Gjennom kulenes bevegelse via sentrifugalkraften skal ventiltimingen justeres optimalt ved alle turtall. Redaksjonen håper at vi kan fordype oss i nøyaktig hvordan dette fungerer i tiden fremover.
Det er ikke bare når det gjelder motoren at Suzuki har valgt mekanikk foran elektronikk. Støtdempingen foran og bak ivaretas av toppkomponenter fra Showa. Deres Balance free-forgaffel (BFF) skal kunne takle flere typer underlag uten å ha så mye som en kabel koblet til seg.
Selv den svært kompakte og analoge bakdemperen er bygd med Showas Balance free-teknologi (BFRC). Begge støtdemperne er fullt justerbare. Det gjenstår selvfølgelig å se om Suzukis mer mekaniske tilnærming til både chassis og motor holder, men litt oppfriskende er det likevel.
Nye GSX-R er imidlertid ikke helt fri for moderne detaljer. For at bakhjulet ikke skal stusse under hard nedgiring ved bremsing, har motorsykkelen fått slureclutch. Girkassen er utstyrt med quickshifter for både opp- og nedgiring. Gassen ivaretas via Ride-by-wire som konfigureres via Suzukis valgfrie kjørenivåer.
10-nivås traction control sørger for å holde deg i idealsporet. Suzuki har imidlertid valgt å spare inn på IMU-enheten som flere av konkurrentene ikke tør å være uten. Enheten analyserer ofte hastighet, helning og andre data for å justere traction control, ABS og så videre på moderne sportssykler. Dette betyr at Suzuki fortsatt stoler på at føreren skal ordne opp i problemene vedkommende stadig vekk utsettes for.
Imidlertid sørger Suzuki for å bistå deg ved rødlys siden modellen har fått et launch control-system.
Hva er din mening om nye Suzuki GSX-R 1000?
Foto: Suzuki