Suzuki har gjort som ventet og flyttet over den Euro 4-tilpassede og kraftig oppdaterte v-twinnen fra SV650A til neste års V-Strom 650.
Det betyr blant annet mer effekt og dreiemoment, takket være ny bensininnsprøytning og doble tennplugger, for å nevne noen av de 60 oppdateringene av kraftkilden. Modellen får også nytt eksossystem.
Elektroniske nyheter omfatter traction control i to trinn, som også kan stenges av helt. Ny plast gjør V-Strom 650 fem millimeter smalere på hver side, og dette skal gjøre det lettere for føreren å bevege seg.
Den veifokuserte versjonen får nye og marginalt lettere aluminiumfelger, mens XT-versjonen får nye trådeikefelger med gylne felgbaner.
Vindskjermen skal være ni millimeter høyere enn hos forgjengeren og gi bedre beskyttelse mot turbulens. Instrumenteringen består av et analogt speedometer og en LCD-skjerm. I skjermen kan informasjon om girvalg, motor- og lufttemperatur, batterispenning og momentant og gjennomsnittlig bensinforbruk vises. V-Strom 650 har også doble tripptellere og 12-volts strømuttak.