I Superbike ble det en -superhelg for Norvald Haaland. Ikke bare dro han i land en kvalrunde på 1.27.405, men like så godt også seier i begge heatene. Det var vel egentlig bare en konkurrent denne dagen. Carl Berthelsen. De to hadde en spennende fight i begge heatene, hvor Carl tok føringen etter starten. Men Norvald hang på som en klegg, og utover i løpet snek han seg forbi. Og stakk av. Han mener selv at løpsutviklingen har noe med dekkvalg å gjøre:
– Det var to innertiere i fra pole det, så det er bra. Carl kjører Pirelli og de kan du “pang!” rett på. Jeg kjører Dunlop og de trenger litt mer tid før jeg kan pange på, men jeg kan kjøre raskere på slutten av løpet. (Journ. anm: Å “pange” er et ganske nytt verb.)
– Det går litt lenger tid før du har rette feelingen med de. I hvertfall i denne temperaturen og på denne banen her, så blir det slik. Carls dekk virker litt mer motsatt. Du kan gå ut hardt, og så dropper du litt ned etterhvert.
– Jeg vet jo også at han kjører bra noen steder og at jeg kjører bedre andre. Da må jeg skjerpe meg der han kjører bedre enn meg, og så må jeg kjøre veldig godt der jeg er best.
På det tåpelige spørsmålet om Hr. Haaland er fornøyd, svarer han;
– Dette er jo det man tenker på hver eneste kveld helt fra høsten av. Og dette ble jo maksimalt fra start. Men det er jo mange løp igjen.
Nr. 72 dominerte
I Superstock 600 dreide det hele seg om én mann. Alf-Georg Joranger. Med kval-tiden 1.29.817 hadde han plasset på 7. i Superbike. I det første heatet ble det ganske så grei skuring med snaue 7 sekunder foran andremann, Erik Lindstrøm. I heat to ble det hele 17 sekunder ned til samme mann.
Underskriftskampanje
Når det gjelder kontroversen rundt sikkerheten, og førerprotesten, så kommer vi tilbake med en mer utfyllende analyse.
Men kort fortalt, så var det meget delte meninger om det hele i depoet.
Etter møtet mellom førerrepresentanter, Nmf, og baneeier, ble banen midlertidig godkjent for løp. Man “snevret” banen inn i diverse partier, og hadde for første gang i historien(?) faktisk linjemenn i RR. 20 sek. tillegg om man krysset.
Det er også opprettet en gruppe med førerrepresentanter som skal samarbeide med baneeier og NMF for å finne en løsning på problemene.
Resultater:
Superbike:
Heat 1:
1: Norvald Haaland
2: Carl Berthelsen
3: Daniel Østbye
Heat 2:
1: Norvald Haaland
2: Carl Berthelsen
3: Magnus Solli
Superstock 600:
Heat 1:
1: Alf-Georg Joranger
2: Erik Lindstrøm
3: Henning Henning Leikvold
Heat 2:
Det samme.
Relatert