Siden Indian presenterte konseptet FTR1200 Custom på Eicma i fjor, har det haglet med kommentarer om den røffe modellen.
Med den pigge 1200-kubikks motoren fra Scout-modellen i en smidig stålramme vil dette kunne bli en mildt sagt morsom produksjonsmodell.
Den positive mottakelsen førte til at den amerikanske produsenten lot sykkelen få enda en opptreden i Europa. Denne gangen skulle den få vise hva den dugde til i Sultans of Sprint-serien. Racene kjøres i Italia, Belgia, Tyskland og Frankrike, og dette har blitt et oppgjør mellom noen av Europas hvasseste motorsykkelbyggere.
Serien har en mengde klasser, men den som passet Indian FTR1200 Custom best, kalles Factory. Under helgens motorsykkeltreff The Reunion på Monza-banen i Italia var det klart for premieren, og det kunne ikke gått bedre for Indian. Dårlig vær flyttet konkurransedagen fra lørdag til søndag, da en tørr dragstripe ventet førerne.
Indian hadde hyret Lorenzo Nisi som fører, han jobber til daglig med den italienske importen av Indian-sykler. Det første racet, mot Team Krautmotor og deres R nineT, ble vunnet relativt enkelt. Så møtte de Team Workhorse Speedshops hvasse Yamaha XSR700, som bød på større motstand, men Indian seiret til slutt.
I finalen var motstanderen Team VTR Customs og deres BMW R nineT, som ble kjørt av dyktige Amelie Mooseder, og Indian tok seieren med en hårsbredd.
Resultat Factory Class:
1st FTR1200 Custom by Indian Motorcycle, Rider Lorenzo Nisi
2nd Spitfire (BMW R1200 R) by BMW Motorrad, Rider Amelie Mooseder
3rd BMW “Polizia Uno” by VTR Customs, Rider Dani Weidmann
Kommende konkurranser i Sultans of Speed:
Race 1 at The Reunion, Monza, Italy, 19th to 20th May
Race 2 at Bikers Classic, Spa, Belgium, 30th June to 1st July
Race 3 at Glemseck, Germany, 30th August to 2nd September
Race 4 at Dandy Rider’s Festival, 22nd to 24th September