Street Triple-motorer til MotoGP

Avtalen som den britiske motorsykkelprodusenten har undertegnet med MotoGPs spanske eier Dorna strekker seg over tre år, fra sesongen 2019 og forover.

Motoren er en racetilpasset versjon av den nye Street Triple-motoren på 765 kubikk. Grunnlaget er den lovpriste motoren fra Daytona 675R, som har vunnet både på Isle of Man og i britisk Supersport-sammenheng.

Her er noen av modifiseringene som skiller motoren fra den du finner hos årets versjon av Street Triple RS:

  • Modifisert topplokk med reviderte innsugs- og eksosporter for optimalisert flyt 
  • Titanventiler og stivere ventilfjærer for et høyere turtall 
  • Laveffekts racegenerator for mindre effekttap 
  • Lavere utveksling på førstegiret 
  • Raceutviklet slureclutch som vil være justerbar 
  • Racing-ECU som utvikles sammen med Magneti Marelli 
  • Reviderte kåper for mer kompakt motorformat 
  • Revidert oljesump for høyere bakkeklaring
     

Generelt sett er racingversjonen av motoren utviklet for at den skal puste friere og være mer turtallsvillig enn produksjonsmotoren.

– Dette er et viktig øyeblikk for Triumph, som betyr et nytt og spennende kapittel i vår 109-årige racinghistorie, og som bygger på våre berømte TT- og Supersport-vinnende trippelmotorer. Vi ser frem til et langvarig og spennende samarbeid med Dorna og Moto2-team, førere og fans, forteller Paul Stroud, Triumphs salgsdirektør i en pressemelding fra produsenten.

– Vi er veldig begeistret over å få jobbe med et av verdens mest ikoniske motorsykkelmerker. Triumphs trippelmotorer er kjent for sine sterke lineære krefter og kraftige dreiemoment, som har høstet stor suksess på banene, og dette gjør dem til det perfekte valget for Moto2-mesterskapet, uttaler Dorna-direktør Carmelo Ezpeleta i pressemeldingen.
 

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser