Det er vanskelig å bli klok på markedskreftene her på berget. I dagens Aftenposten kan vi lese om at priser på bildeler i Norge er 40 prosent dyrere enn i Sverige. Det er liten grunn til å tro at det er annerledes når det gjelder motorsykkeldeler.
Det merkelige er at det ikke er toll eller avgift på slike deler, og at det derfor er vanskelig å forklare den enorme forskjellen. Høyere lønnsnivå i Norge er naturligvis en viktig faktor, men det utgjør langt i fra hele forklaringen.
Lite prisbevisst
Norske forbrukere refses for å være for lite prisbevisste. Forbruksforsker Erling Dokk Holm mener ifølge Aftenposten det ikke finnes kultur i Norge for å bruke mye tid på å hente inn flere priser.
– Det er én ting, og det andre er at det blir for kjedelig. Mange nordmenn prioriterer ikke å være superbevisste konsumenter. Det trenger man ikke fordi kjøpekraften er høy, sier han.
Henrik Bergmann, salgssjef og deleier i Schmiedmann, Norge, et selskap som selger bildeler til BMW, sier til Aftenposten at nybilsalget er så lite lønnsomt at det er på salg av bildeler og verkstedtjenester billeverandørene får de store inntektene. – Men avansen til enkelte forhandlere har økt mye de siste årene og merkeverkstedene er ikke lenger konkurransedyktige på pris. Det skjer fordi nordmenn er lite prisbevisste, sier Bergmann.
Fei for egen dør?
Aftenposten har intervjuet forsikringsselskapet Storebrand som røper at de vurder å sende skadede kjøretøy til Sverige eller Baltikum. Det samme sier Sparebank1. Vi antar at dette på sikt også er aktuelt for motorsykler, og ikke bare biler.
Det er uansett svært oppsiktesvekkende. De store forsikringsselskapene går med milliardoverskudd hvert år. Resultatene hos forsikringsselskapene er trolig betydelig større enn hos selskapene som selger og utbedrer kjøretøy. Kanskje det er på tide forsikringsbransjen ser på egne avanser før de kritiserer andre bransjer?
Hva sier du dersom ditt forsikringsselskap sender din bil eller motorsykkel til utlandet for utbedring av eventuell skade?