Matthew Waddick og hans kamerater hos Shanghai Customs holder til i storbyen som har gitt navn til motorsykkelbyggevirksomheten.
I Kina har restriksjonene for bensindrevne motorsykler blitt strengere den senere tiden, og dette har økt interessen for elektriske alternativer. Matthew Waddick benyttet sjansen til å skape noe nytt innen et segment som ble dominert av små scootere eller sportssykkellignende plastskaperverk.
Dette er en prototype som er basert på en miks av Shanghai Customs bensindrevne street trackere og en el-drevet scooter som de produserer selv. Denne navmotoriserte motorsykkelen skal kunne klare 140 kilometer i timen, og den har en rekkevidde på 250 kilometer.
Stålrammen er designet av Matthew Waddick, men produsert i en fabrikk i byen Chongqing. Et annet firma fikk i oppdrag å modifisere en retrosvingarm for montering av navmotoren. Etter det ble svingarmen levert til motorprodusenten, som sørget for at kraftkilden kunne monteres, og sist ut var felgfabrikken som bygde et 18-tommers hjul til løsningen.
Batteriene som skjules under tankdummyen og bak kåpene er importert. Det er den tyngste komponenten i bygget, cellepakken veier hele 55 kilo. Styrekronene i aluminium, USD-gaffelen, demperne og bremsene er funnet hos ulike leverandører for akkurat denne prototypen.
Motorsykkelen er klar til produksjon, og Shanghai Customs leter nå etter villige samarbeidspartnere til prosjektet. Dessverre gjenstår det fortsatt enkelte hindre før motorsykkelen oppnår europeiske sikkerhetsstandarder.