Radar-systemer, basert på dem som har vær montert i bil i en årrekke, begynner etter hvert å bli forrholdsvis vanlig på motorsykkel. BMW ser ut til å velge en mer avansert metode, i hvert fall hvis en skal dømme etter en patentsøknad nylig. Tanken er å la LED matrise erstatte det vanlige hovedlyset. For å styre lysutbyttet fra disse skal det monteres to kamera – et i hvert speilhus – for å gi sykkelen stereoskopisk utsikt framover. Det betyr at elektronikken kan oppfatte avstand og plassering til f. eks. møtende kjøretøy og tilpasse lyset fra LED-matrisen slik at mc-føreren beholder godt sikt fremover på sin side av veien, men at de LED’ene som ellers ville blende møtende kan dimmes selektivt av elektronikken.
Dette er ikke sci-fi teknologi – den er allerede i bruk på BMW’s biler og det skulle derfor være kurant sak å overføre den til motorsykkel. Kameraene kan også brukes til å styre en mer avansert adaptiv cruisekontroll, lese trafikklys og skilt og registrere bremselys på forankjørende. Disse ekstrafunksjonene vil kunne gi føreren varsel på et tidlig tidspunkt og eventuelt aktivere bremseassistanse. Det er ventet at systemet blir implementert forholdsvis raskt, ettersom teknologien allerede er utprøvd og tilgjengelig. Kanskje vi får se det på den kommende nye GS? Eller K1600 oppgradering?