Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl
Kakene gikk så det suste
Et sted mellom 250 og 300 kunder fant veien til åpningen av Speed sin nye butikk på Skolmar lørdag. Ordfører Bjørn Ole Gleditsch sto for den formelle åpningen og roste Speed kulturen som virkelig ble utfordret da BMW trakk tilbake forhandler-retten i 2024. Gleditsch uttrykte beundring for et han omtalte som en fighter-kultur og som åpenbart innehar de nødvendige elementene av vilje og evne som kreves for å reise seg etter en krise. Gleditsch unerstrekte at det er nettopp slike bedrifter Sandefjord kommune trenger og ønsker.
Kakene fikk bein å gå på og kundene uttrykte stor begeistring for den nye porteføljen som nå omfatter Yamaha, Husqvarna, Kawasaki og brukte sykler. Mange lar seg særlig begeistra over at Kawasaki er tilbake i Sandefjord slik merket også var på 1970 tallet. Dette grepet ser ut til å fungere bra for Speed har allerede solgt mye Kawasaki til mange kunder som kommer fra andre merker.
Kawasaki-porteføljen er generelt stor stor og treffer mange. A2 modellene til Kawasaki treffer ungdom og voksne førere godt og det er litt morsomt å se at også ZX-4 RR modellen trigger interesse blant førere som kommer fra ZX-10 generasjonen. Mange i denne regionen husker at Speed var forhandler av Kawasaki på syttitallet, det vekker gode minner som allerede har ført til nye salg. Den nye Kawasaki-utstillingen er lekker, opplyst i grønt og innbydende i Kawasaki-farger og skaper så absolutt interesse for porteføljen som er stor og bra. Her får du alt fra kule mellomklasse sykler, cruisere og klassiske modeller til heftige kompressor matede fartsmonster som Z H2 eller H2 SX som er i overkant potente og arbeidsvillige.
Yamaha har flyttet ned til første etasje
Speed viste også fram den nye Yamaha MT-07 modellen som nå kommer med en kombinert automat/manuell girkasse som styres med «padle gearing». En festlig girkasse som ble lansert på MT-09 i fjor og nå altså kommer på kommer på MT-07 og Tracer 9 GT +. Et nytt, aldeles herlig verktøy som gir kjøreopplevelsen en helt ny, morsom og særlig positiv dimensjon fordi du girer mye kjappere og får en mye bedre flyt i kjøringen din. Her må motorsykkelfolket virkelig pushe seg selv for du må faktisk trene for å oppdage, mestre og nyte den nye teknologien. Verden går videre og vi må henge med. Krever litt altså litt trening, men dette er noe av det festligste som finnes når du har lært å kjøre med «padle gearing».
Y-AMT (Automatic Manual Transmission) kommer nok til adventure modellene etter hvert, vi kan nesten ikke vente med å kjøre med denne teknologien på T7-serien.
Stor interesse for Husqvarna
Interessen for Husqvarna er også stor og har konverterer flere av Speed sine gamle BMW-kunder. 901 Norden serien, 701 og 801 serien har blitt populære og dekker andre behov.
Husqvarna porteføljen treffer det norske markedet og appellerer derfor til mange førere. Den nye 801 serien er festlig, rampete og er nærmest å betrakte som terapiinstrumenter til hverdagsbruk, street fighting eller scrambling. Dette er sykler som har en skyhøy fun-factor og derfor kan få det til å glemme nær sagt alt annet.
801 Vitpilen har en litt mer foroverbøyd sittestilling og et flatere og bredere styre. LC8c motoren, vekten og komponentegenskapene er selve oppskriften på hensynsløs moro og kjøreglede.
Speed-kunden er lojal
Kawasaki-eier Jørn Holm (til høyre) fra Kongsberg hadde tatt med seg kompis og BMW S 1000 XR fører Johnny Thoresen for å se på nye prosjekter og stemningen var svært god. Oppslutningen lørdag viser seg at Speed kunden er en lojal person som selv sier at han prioriterer forholdet og lojaliteten til forhandleren, fremfor prioritering av merke. Det betyr altså at kunden er villig til å selge motorsykkelen sin for å bli værende som kunde hos forhandleren sin. Motorsyklisten er altså tilsynelatende ikke så interessert i å fortsette et eierskap til et spesielt merke dersom det betyr at han eller hun må reise langt for å bli betjent. De fleste forhandlere er i dag flinke til å jobbe med aktiviteter som skaper lojalitet og kultur og lykkes du med å bygge kultur som førerne trives med, ja da har du lykkes. Det 250 – 300 personene som deltok på åpningen lørdag var nok alle trofaste Speed-kunder.
En skikkelig bra start for nye Speed som nå kan se våren i øynene og bare «gunne på».
Gratulerer og lykke til, dette ble veldig bra.