– Dette gir nye muligheter for å kjøre full VM-runde i 300cc-klassen neste sesong, da det er mulig å ha en sykkel hjemme på trening, i tillegg til at Top Trial Team frakter løpssykler i en teamtruck, forteller “Gekko” Haga selv i teamets pressemelding. – Så det blir praktisk mulig å reise rundt på flere VM-runder enn bare en som i fjor. Men vi kommer til å kjøre de norske løpene for Team Motorsyklisten neste år også, som vi har gjort de siste tre sesongene.
Top Trial Team er et lag som støtter fire internasjonale førere, i tillegg til lokale trialførere i Italia. Trial er en svært dyr sport for utøverne, og avtalen vil gi Sondre Haga flere muligheter neste sesong.
– Fordelen med Top Trial Team er at vi kan reise ned med fly på en torsdag før en løpshelg, og bruke fredagen på å teste sykkelen før løpene starter. Teamet sørger for en racingsykkel med mekanikere som fraktes til stedet der løpshelgen finner sted, i tillegg til en sykkel som kan brukes hjemme på Riska, sier far og støttespiller Martin Haga. – I tillegg har dette laget sponsoravtaler som sørger for trialklær og annet utstyr, men det er på ingen måte det samme som å kjøre for et fabrikksteam der førerne blir lønnet. Vi må fortsatt betale for å være med, så sponsorinntekter er fortsatt viktige fremover.
Kan fort gå med tre sykler i året
Trener Marius Dammyr forteller om utgiftene forbundet med trial: – I en vanlig uke har du utgifter som bensin og eventuelt noen deler. Det er først når du skal utenlands det koster mye, som reising og opphold. Budsjettet kan gjerne ligge opp mot 400-500 000 årlig.
Sondre forteller at trialsyklene slites fort. – Om man trener mye på et høyt nivå, vil trialsyklene slites fort, det kan fort gå opp mot tre sykler i året. Det er oftere mer økonomisk å selge en sykkel i stedet for å drive vedlikehold av slitedeler, og så kjøpe ny. Med Top Trial Team får vi litt trimmede sykler, så syklene er litt sterkere, i tillegg til at det er egne mekanikere på syklene.
Store planer i tiden fremover
Far Martin Haga forteller at dette åpner for nye muligheter. – Det gir store muligheter for Sondre nå fremover å kunne kjøre for et internasjonalt team. Vi skal nå til Italia for testing og ordning av avtaler den første helgen i januar, og eventuelt også i påsken.
Han forteller også hvordan de fikk avtalen i havn.
– Top Trial Team var ikke med i sesongen 2015, så jeg ringte ned til teamleder Michele Bosi og hørte om det var planer å starte opp for sesongen 2016. Det var det, og det er nå Sondre og tre andre internasjonale førere som støttes av Top Trial Team for neste sesong. For en utøver så ung som Sondre er det nesten utenkelig å være med i et fabrikksteam, så dette kan gjerne fungere som et mellomledd. Eliteførerne i dag er gjerne mellom 26 og 36 år gamle, så Sondre har fortsatt mange gode utviklingsår igjen, avslutter Martin Haga.