Det er tydelig at mange har ventet på at de nye avgiftsendringene skulle tre i kraft 1. juli. Det grønne avgiftsskiftet skal ifølge regjeringen stimulere motorsykkelprodusentene til å lage produkter med lavere utslipp. Motorsyklene med høyt utslipp ble dyrere, og de mer miljøvennlige modellene falt i pris.
Salget av tunge motorsykler økte i juli med hele 34,9 prosent sammenlignet med fjorårets juli. Og totalsalget i årets første sju måneder viser en oppgang på 11,2 prosent i forhold til samme periode i 2016. Motorsykkelsalget går så det suser her i Norge med Yamaha i førersetet foran BMW og Honda. Sistnevnte hadde en vekst på 126,9 prosent i juli.
Det er Yamaha MT-07 som ligger helt i toppen av salgsstatistikken. Deretter finner vi BMW R1200 GS Adventure og BMW R1200 GS.
Lett motorsykkel opplever også en svært fin vekst på 12,1 prosent så langt i år sammenlignet med fjoråret. I juli var oppgangen på hele 192,1 prosent. Yamaha troner øverst, etterfulgt av KTM og Honda.