Sondre har hatt fremgang fra forrige runde i Spania, og dette i de vanskeligste seksjonene flere av utøverne noen gang har opplevd. Haga kjørte den vanskeligste løypa i hver seksjon. Seksjonene blir dermed mye mer krevende enn i VM. Det ble kjørt på 2000 meter høyde, så alle motorsyklene måtte jobbe hardt i den tynne luften.
I VM ligger ofte alle innenfor topp ti på under 10 prikker. I Isola hadde vinneren 40. Allikevel var det jevnt. Haga kunne klatret tre plasser på 4 prikker under lørdagens kjøring.
– Det er ganske greit med så vanskelige seksjoner, man slipper å føle at hele dagen er ødelagt ved første feil. Kjekt å ha mulighet til å hente seg inn, forteller Haga i pressemeldingen etter EM-helgen.
Han er positiv til helgens resultater, selv om han heller gjerne skulle hatt marginene på sin side.
– Når vanskelighetsgraden er så høy, blir det nesten slik at man har flaks de gangene man kommer gjennom seksjonen, heller enn at man har uflaks de gangene man ikke gjør det, avslutter han.
Sondre Haga blir værende i Europa to uker til. De neste to helgene kjøres det VM-runder i Frankrike og Belgia.
Ib Vegard Andersen ble nummer åtte i det første løpet, og Peter Bjerlin endte på 16. plass. I det andre løpet kom Ib Vegard Andersen på femteplassen, mens Peter Bjerlin ble nummer 17.
Mer info om EM i trial finner du her.