I Bike nummer 5 beskrev vi fire motorsykler med ulike typer problemer. Den første var gammel og sliten, den andre hadde en relativt uskjønn motorgange på lavt turtall, den tredje slet med blårøyk, og den fjerde led egentlig ikke av noe annet enn eierens ønske om ”bare litt til”.
Om optimering kan man generellt sett si at prisen øker med kvadratroten av effektøkningen. Med andre ord, jo mer du trimmer, desto dyrere blir hver hestekraft. Dessuten har ulike motorer forskjellige utgangspunkt. Å øke en lavt trimmet motor med en håndfull hestekrefter er betydelig billigere enn å få samme økning i en høyeffektsmotor.
Noe annet som bør sies at du bør ha klart for deg hva du vil oppnå. En motor er et kompromiss, og i de aller fleste tilfellene betyr en forbedring av en viss egenskap at en annen blir dårligere. Det gjelder med andre ord å bestemme deg for hva du vil og så tenke over om det er verdt konsekvensene (og prisen).
I Bike nummer 6, som nettopp er gått i trykken, kan du lese mer om hvordan vi trimmet de fire ulike motorsyklene og hva dette ga av effekt.