SPS AS har nå blitt ny distributør for Dunlop MC-dekk i Norge!
Alle ventiler, lagre og stempler nektet å samarbeide lenger. Motorraset var umulig å reparere uten tilgang på servicebil og delelager. Dette var nemlig ikke tillatt på etappen Frostad var uheldig.
Det var derfor bare å sette seg ned og vente på oppsamlingstransporten som kom noen timer senere. Dermed var Dakar-eventyret over for debutanten fra Lier.
Takknemmelig
Frostad er naturligvis veldig skuffet. Han var kommet godt i gang, og så skjedde dette.
– Jeg kan ikke få sagt hvor takknemlig jeg er for støtten fra de som har gitt meg denne sjansen til å delta – alle som har trodd på meg. Det gjelder først og fremst sponsorene, familie og venner. Men også medarbeidere i støtteapparatet og serviceteamet. Dette er ikke deres skyld, sier en uvanlig fåmælt Frostad på satelitt- telefon fra Afrika.
Tragisk dødsfall
Han presiserer at hans tekniske problemer er ubetydelige i forhold til sørafrikaneren Elmer Symons tragiske død og de mange skadene som er rapportert fra tirsdagens etappe.
– Jeg er jo like hel og må forsøke å glede meg over det nå, sier Frostad som har vist at han hører hjemme i den ypperste klassen av ørken-rallyførere.
Gjermund Frostad lå stabilt på noenogtjuendeplass ved alle passeringer på gårsdagens etappe. I forhold til målet hans, om en plass blant de 20 beste til slutt, så var han enda nærmere målet. Men drøyt 35 mil inn på fartsetappen tok altså medgangen slutt for debutanten.
Ser fremover
Gjermund Frostad satser på ny start i Rally Dakar neste år. Han vil også utforske mulighetene for å få kjøre så mange VM-runder i ørken-rally som mulig.
Gårsdagens motorhavari har ikke lagt noen langvarig demper på Frostads ambisjoner og skuffelsen over bruddet er tydeligvis i ferd med å slippe taket.
– Jeg lærte veldig mye på de dagene jeg var med, og jeg har vel vist at jeg har noe i det celebre selskapet å gjøre, oppsummer Frostad sin egen innsats.
Det første han gjør når han kommer hjem, er å snakke med støtteapparatet og sponsorene. Han vil gjerne ha dem med på en Dakar-satsing i 2008 og kanskje en full VM-satsing allerede i år.
– I tillegg til det idrettslige, så handler dette mye om penger og organisering, forklarer Frostad. Han ser for seg en betydelig økning av budsjettene det kommende året. Han tror derfor han må finne flere sponsorer som kan bidra til å gjøre satsingen enda proffere.
Vet ikke hva som gikk galt
Gjermund Frostad vet enda ikke nøyaktig hva som feilet motoren i går. Han tror det var veivakslingen som knakk.
– Det er i tilfelle en feil som kan skje med enhver motor, og jeg kan ikke se at jeg eller teamet kunne gjort noe for å forhindre det. Det er bare slikt som skjer, sier Frostad.