I et intervju med Enduro21 forteller daglig leder hos Sherco, Marc Teissier, at motorene har vært klare lenge:
– Vi var urolige foran innførselen av Euro4 og påskyndte utviklingsarbeidet i forkant av dette, men vi klarte kravene med forgasser og vil derfor vente med innsprøytningen.
– Innsprøytningen kompliserer totakteren, og jeg syns egentlig at forgasseren er bedre, for den er enklere. Innsprøytning gjør motorsykkelen dyrere, hevder han bestemt, og legger til: – Vi var først ute med innsprøytning på firetakterne, og ble straffet for dette. Det var noe helt nytt, og kundene var redde for forandringer. Det er nå bedre å vente og se på reaksjonene.
Hva tror du om innsprøytning på totaktere for enduro?
– For min egen del ser jeg frem til innsprøytning på totakterne, og er veldig lysten på å prøve dette. Selv om innsprøytning krever sensorer og risikerer å komplisere og fordyre totaktsmotoren, tror jeg også at dette vil forbedre registeret ytterligere, samt minimere effekttapet av ytre faktorer som luftfuktighet og temperatur. Hvordan dette kommer til å bli i virkeligheten, blir som sagt KTM først ute med å vise neste uke, da det er duket for den internasjonale lanseringen av deres EXC TPI.